"Se ehkä kuvittelee olevansa apina sen jälkeen, mut mitäs siitä" : Seikkailukasvatusta päiväkodin arkeen
Mäkelä, Essi; Siiki, Ella (2017)
Mäkelä, Essi
Siiki, Ella
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa seikkailukasvatusopas päiväkodin työntekijöille. Tavoitteena oli tuoda seikkailukasvatusta päiväkodin arkeen sekä tarjota keinoja tavoitteellisen seikkailukasvatuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyössä haluttiin tutkia seikkailukasvatuksen toteuttamisen mahdollisuuksia arkilähtöisesti. Aiheen valinnan perustana oli mielenkiinto seikkailukasvatusta kohtaan.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Työ oli sekä kehittämistehtävä että tutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta. Alkukyselyn avulla selvitettiin työntekijöiden ajatuksia seikkailukasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Seikkailukasvatuksen havainnoimiseksi suunniteltiin seikkailuja ryhmän toteutettavaksi sekä tehtiin teemahaastattelut ryhmän työntekijöille. Kerätty aineisto sekä työntekijöiden kokemukset tukivat hyvin teoriatietoa. Keskeisimmäksi kokemukseksi nousi se, että seikkailukasvatusta voi käyttää arkilähtöisenä, pedagogisena menetelmänä ja oppimisen innostajana pientenkin seikkailujen muodossa. Pieniin seikkailuihin on helppo tarttua, eivätkä ne muuta päivärutiinia merkittävästi.
Opinnäytetyön yhtenä keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että avoin ja mieluisa ilmapiiri ovat seikkailun onnistumisen kannalta tärkeämpiä kuin itse toiminta. Opinnäytetyö osoitti myös, että arjen tuomat haasteet pystytään muuttamaan mahdollisuuksiksi lisäämällä tietoa seikkailukasvatuksesta. Teoriatiedon sekä kerätyn aineiston pohjalta koottiin seikkailukasvatusopas: Hei me seikkaillaan – Seikkailukasvatusta päiväkodin arkeen. Opinnäytetyön keskeisiä johtopäätöksiä ja tuloksia pidettiin oppaan tausta-ajatuksena. Oppaan kohderyhmänä on varhaiskasvattajat. Oppaassa olevat seikkailut suunniteltiin hyödyntäen opittua sekä opinnäytetyöprosessissa saatua palautetta.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Työ oli sekä kehittämistehtävä että tutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin varhaiskasvatuksen ja seikkailukasvatuksen teoriasta. Alkukyselyn avulla selvitettiin työntekijöiden ajatuksia seikkailukasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Seikkailukasvatuksen havainnoimiseksi suunniteltiin seikkailuja ryhmän toteutettavaksi sekä tehtiin teemahaastattelut ryhmän työntekijöille. Kerätty aineisto sekä työntekijöiden kokemukset tukivat hyvin teoriatietoa. Keskeisimmäksi kokemukseksi nousi se, että seikkailukasvatusta voi käyttää arkilähtöisenä, pedagogisena menetelmänä ja oppimisen innostajana pientenkin seikkailujen muodossa. Pieniin seikkailuihin on helppo tarttua, eivätkä ne muuta päivärutiinia merkittävästi.
Opinnäytetyön yhtenä keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että avoin ja mieluisa ilmapiiri ovat seikkailun onnistumisen kannalta tärkeämpiä kuin itse toiminta. Opinnäytetyö osoitti myös, että arjen tuomat haasteet pystytään muuttamaan mahdollisuuksiksi lisäämällä tietoa seikkailukasvatuksesta. Teoriatiedon sekä kerätyn aineiston pohjalta koottiin seikkailukasvatusopas: Hei me seikkaillaan – Seikkailukasvatusta päiväkodin arkeen. Opinnäytetyön keskeisiä johtopäätöksiä ja tuloksia pidettiin oppaan tausta-ajatuksena. Oppaan kohderyhmänä on varhaiskasvattajat. Oppaassa olevat seikkailut suunniteltiin hyödyntäen opittua sekä opinnäytetyöprosessissa saatua palautetta.