Musiikkikasvatus osana varhaiskasvatusta : Määrällinen tutkimus musiikkikasvatuksen toteutuksesta kolmen maakunnan alueella
Nieminen, Mirva; Kankaisto, Maarit (2017)
Nieminen, Mirva
Kankaisto, Maarit
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718288
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkikasvatusta osana varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatusta käsitellään etenkin uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden pohjalta. Musiikkia tarkastellaan lapsen kehityksen tukena ja miten sitä tulisi varhaiskasvatuksessa toteuttaa. Myös taiteellista ilmaisua käsitellään luonnollisena osana lapsen kokemusmaailmaa.
Tutkimusmuoto on määrällinen tutkimus, johon osallistui 122 lastentarhanopettajaa Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Satakunnan ja Pirkanmaan alueelta. Tutkimus toteutettiin alkusyksystä 2017. Aineisto kerättiin Webropol –ohjelman avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikkikasvatus on lähes poikkeuksetta tavoitteellista ja sen vaikutukset lapsen kehitykseen tunnistetaan. Eniten mainituiksi tavoitteiksi nousivat musiikin perusteiden oppiminen, kielen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä soittimiin tutustuminen. Suurin osa vastaajista piti musiikkikasvatusta useita kertoja viikossa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma muuttaa etenkin tapoja, joita lastentarhanopettajat musiikkikasvatuksessa käyttävät. Niitä he muuttavat entistä monipuolisemmiksi
Tutkimusmuoto on määrällinen tutkimus, johon osallistui 122 lastentarhanopettajaa Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Satakunnan ja Pirkanmaan alueelta. Tutkimus toteutettiin alkusyksystä 2017. Aineisto kerättiin Webropol –ohjelman avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikkikasvatus on lähes poikkeuksetta tavoitteellista ja sen vaikutukset lapsen kehitykseen tunnistetaan. Eniten mainituiksi tavoitteiksi nousivat musiikin perusteiden oppiminen, kielen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä soittimiin tutustuminen. Suurin osa vastaajista piti musiikkikasvatusta useita kertoja viikossa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma muuttaa etenkin tapoja, joita lastentarhanopettajat musiikkikasvatuksessa käyttävät. Niitä he muuttavat entistä monipuolisemmiksi