Verkkosivupalvelun kaupallistaminen : Case Tuepaikallista.fi
Kyllönen, Aapo (2017)
Kyllönen, Aapo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva liiketoimintasuunnitelma Tuepaikallista.fi -verkkosivupalvelulle sekä selvittää keskeisimmät kaupallistamista tukevat ja rajoittavat tekijät. Työn teoriapohja koostuu sähköisistä liiketoimintamalleista, digitaalisesta markkinoinnista ja web-analytiikasta. Opinnäytetyön pohjana toimi syventävä harjoittelu, jonka tehtäviin kuuluivat Tuepaikallista.fi -sivuston ylläpito, kehittäminen ja markkinointi. Liiketoimintasuunnitelma muodostettiin teorian, käytännön kokemusten ja web-analytiikan perusteella. Kehittämisprosessin aikana web-analytiikan avulla kerättyä statistiikkaa käytettiin sekä sivuston käytännön toteutuksessa kehittämisprosessin aikana että liiketoimintasuunnitelmassa suunnitelman tasolla.
Empiirinen osa sisältää Tuepaikallista.fi:n liiketoimintasuunnitelman. Suunnitelma pohjautuu teoriaan, ja sitä on syvennetty käytännön kokemusten sekä web-analytiikasta saadun statistiikan perusteella. Liiketoimintasuunnitelman ansaintamalleiksi valikoituivat sponsorisopimukset, lähetyslistojen mainostila, diili-malli sekä featured listing- ja affiliate marketing –mallit. Liiketoimintamalli muodostuu näiden kaikkien ansaintamallien kokonaisuutena. Lisäksi liiketoimintamallia hahmoteltiin Business- ja Value Model Canvasien avulla, ja markkinoinnin suunnittelussa käytettiin digimarkkinointiin soveltuvaa CREF-mallia. Ensisijaiseksi sosiaalisen median kanavaksi valikoitui Facebook. Sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin välineenä käytettiin blogia.
Web-analytiikkaa kerättiin Google Analyticsin ja Hotjarin avulla. Analytiikasta saadut tiedot tukivat suurilta osin liiketoimintamallissa teorian pohjalta tehtyjä oletuksia. Statistiikka vahvisti valittuja ansaintamalleja, esimerkiksi etusivunostoja, subscribe-tilauslistojen mainostilaa ja premium-asiakkuuksia. Käyttäjätietojen avulla pystyttiin myös luomaan karkeat asiakasprofiilit markkinoinnin tueksi sekä suuntaamaan sivustokehityksen resursseja. Sivustolla käytetty NPS-mittari antoi arvon 55, joka kertoo sivuston idean sekä arvojen toimivuudesta. Kritiikkiä sai sivuston beta-version joidenkin oleellisten toimintojen puutteellisuus.
Empiirinen osa sisältää Tuepaikallista.fi:n liiketoimintasuunnitelman. Suunnitelma pohjautuu teoriaan, ja sitä on syvennetty käytännön kokemusten sekä web-analytiikasta saadun statistiikan perusteella. Liiketoimintasuunnitelman ansaintamalleiksi valikoituivat sponsorisopimukset, lähetyslistojen mainostila, diili-malli sekä featured listing- ja affiliate marketing –mallit. Liiketoimintamalli muodostuu näiden kaikkien ansaintamallien kokonaisuutena. Lisäksi liiketoimintamallia hahmoteltiin Business- ja Value Model Canvasien avulla, ja markkinoinnin suunnittelussa käytettiin digimarkkinointiin soveltuvaa CREF-mallia. Ensisijaiseksi sosiaalisen median kanavaksi valikoitui Facebook. Sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin välineenä käytettiin blogia.
Web-analytiikkaa kerättiin Google Analyticsin ja Hotjarin avulla. Analytiikasta saadut tiedot tukivat suurilta osin liiketoimintamallissa teorian pohjalta tehtyjä oletuksia. Statistiikka vahvisti valittuja ansaintamalleja, esimerkiksi etusivunostoja, subscribe-tilauslistojen mainostilaa ja premium-asiakkuuksia. Käyttäjätietojen avulla pystyttiin myös luomaan karkeat asiakasprofiilit markkinoinnin tueksi sekä suuntaamaan sivustokehityksen resursseja. Sivustolla käytetty NPS-mittari antoi arvon 55, joka kertoo sivuston idean sekä arvojen toimivuudesta. Kritiikkiä sai sivuston beta-version joidenkin oleellisten toimintojen puutteellisuus.