2D-pelin pikseligrafiikan luontiprosessi ja -tekniikat
Lehtonen, Tuukka (2017)
Lehtonen, Tuukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718315
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty pikseligrafiikan ja animoinnin tutkimista ja käytännön kokeilua varten. Opinnäytetyössä tehtiin pikseligrafiikkaa valmiiseen pelipohjaan. Pelin ideoinnista sekä muusta valmistamisesta vastaa oululainen pelialan yritys Super God. Lopputuloksena syntynyt grafiikka luovutetaan Super God -yritykselle. Tavoitteena on saada aikaan valmis ja pelattava peli.
Kyseisen pelin idea on nopeatempoinen jääkiekkopeli, jossa pelaaja ohjaa kahta hahmoa, kumpaakin ohjaimen toisella tatilla. Kamera on suunnattu peliin yläviistosta. Grafiikkaa peliin luodaan itse pelihahmolle, joka liikkuu kahdeksaan eri suuntaan. Hahmolle tulee useita eri animaatioita, kuten luistelu, taklaus, lyönti ja syöttö. Myös pelikenttä ja vaihtopenkit kuuluvat graafiseen osuuteen.
Grafiikka luotiin Asesprite-ohjelmalla. Opinnäytetyössä tutustutaan myös muihin ohjelmiin. Teoriaosuudessa käytetään kirjalähteitä ja tutustutaan animoinnin kahteentoista peruskäsitteeseen. Sen jälkeen kerrotaan itse animaatioprosessista.
Kyseisen pelin idea on nopeatempoinen jääkiekkopeli, jossa pelaaja ohjaa kahta hahmoa, kumpaakin ohjaimen toisella tatilla. Kamera on suunnattu peliin yläviistosta. Grafiikkaa peliin luodaan itse pelihahmolle, joka liikkuu kahdeksaan eri suuntaan. Hahmolle tulee useita eri animaatioita, kuten luistelu, taklaus, lyönti ja syöttö. Myös pelikenttä ja vaihtopenkit kuuluvat graafiseen osuuteen.
Grafiikka luotiin Asesprite-ohjelmalla. Opinnäytetyössä tutustutaan myös muihin ohjelmiin. Teoriaosuudessa käytetään kirjalähteitä ja tutustutaan animoinnin kahteentoista peruskäsitteeseen. Sen jälkeen kerrotaan itse animaatioprosessista.