"OPETTAKAA MEILLE KUINKA RAUHAA RAKENNETAAN" : Rauhankasvatuksen merkitys palestiinalaisten nuorten elämässä
Koskinen, Frida (2017)
Koskinen, Frida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217739
Tiivistelmä
Koskinen, Frida. “Opettakaa meille kuinka rauhaa rakennetaan”. Rauhankas-vatuksen merkitys palestiinalaisten nuorten elämässä. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2017, 56 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulu-tusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa millainen merkitys rauhankasvatuksella on palestiinalaisten nuorten elämässä selvittämällä miten rauhankasvatus vastaa nuorten kohtaamiin haasteisiin, millainen merkitys rauhankasvatuksella on nuorten elämässä ja millä tavoin he itse kehittäisivät rauhankasvatusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja haastattelut kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto kerättiin palestiinalaisilta nuorilta syksyllä 2016 Beit Sahourin, Dar Al-Kaliman ja Ramallahin evankelis-luterilaisissa kouluissa. Tutkimukseen osallistui kaksikymmentäneljä nuorta, joista puolet olivat osallistuneet rauhankasvatuksen tunneille.
Tutkimuksen mukaan suurimpina arkipäivän haasteina nuoret pitivät Israelin ylläpitämää miehitystä ja siitä seuraavia asioita. Suurin osa nuorista ymmärsi sen, että konfliktin molemmat osapuolet ovat syypäitä Lähi-idän nykyiseen tilanteeseen. Nuorten rauhanomaisten mielipiteiden lomasta paistoi myös katkeruus ja viha Israelia kohtaan sekä epätoivo rauhan saavuttamisen suhteen. Pääosin nuoret olivat kuitenkin kiitollisia rauhankasvatuksesta ja toivoivat rauhankasvatusta opetettavan kaikille. Tutkimustulokset osoittavat, että rauhankasvatuksella on merkitystä haastateltujen palestiinalaisten nuorten elämässä, mutta sitä pitäisi kehittää vastaamaan paremmin heidän kohtaamiinsa haasteisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa millainen merkitys rauhankasvatuksella on palestiinalaisten nuorten elämässä selvittämällä miten rauhankasvatus vastaa nuorten kohtaamiin haasteisiin, millainen merkitys rauhankasvatuksella on nuorten elämässä ja millä tavoin he itse kehittäisivät rauhankasvatusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja haastattelut kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto kerättiin palestiinalaisilta nuorilta syksyllä 2016 Beit Sahourin, Dar Al-Kaliman ja Ramallahin evankelis-luterilaisissa kouluissa. Tutkimukseen osallistui kaksikymmentäneljä nuorta, joista puolet olivat osallistuneet rauhankasvatuksen tunneille.
Tutkimuksen mukaan suurimpina arkipäivän haasteina nuoret pitivät Israelin ylläpitämää miehitystä ja siitä seuraavia asioita. Suurin osa nuorista ymmärsi sen, että konfliktin molemmat osapuolet ovat syypäitä Lähi-idän nykyiseen tilanteeseen. Nuorten rauhanomaisten mielipiteiden lomasta paistoi myös katkeruus ja viha Israelia kohtaan sekä epätoivo rauhan saavuttamisen suhteen. Pääosin nuoret olivat kuitenkin kiitollisia rauhankasvatuksesta ja toivoivat rauhankasvatusta opetettavan kaikille. Tutkimustulokset osoittavat, että rauhankasvatuksella on merkitystä haastateltujen palestiinalaisten nuorten elämässä, mutta sitä pitäisi kehittää vastaamaan paremmin heidän kohtaamiinsa haasteisiin.