Pk-yrityksen verkkonäkyvyyden tehostaminen sisällön ja hakukoneoptimoinnin keinoin
Mättö, Jouni (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mättö, Jouni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718290
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin keinoja yritys voi hyödyntää verkkonäkyvyytensä tehostamiseksi, sillä staattiset verkkosivut ja niukka Facebook-profiili eivät enää kiinnosta kuluttajaa. Työn kohderyhmäksi määriteltiin pk-yrittäjä, joka hakee tapoja hyödyntää verkkosivustoaan ja sosiaalista mediaa markkinoinnissaan.
Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2017 osana tietojenkäsittelyn tradenomitutkintoa. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen aihealueeseen. Ensiksikin sisältömarkkinoinnin, sisältöstrate-gian, yrityskulttuurin ja työpäiväkokemuksen vaikutuksiin digitaaliseen markkinointiin ja asiakaskokemukseen, toiseksi verkkosivun optimointiin hakukoneita varten. Työn toimeksi-antajana oli Apteekki Express Helsingistä, minkä takia kuvailtiin lisäksi apteekkialan erityispiirteitä Suomessa. Toimeksiantajan Facebookin ja verkkosivun verkkonäkyvyydestä teh-tiin tilannekartoitus muun muassa Facebook Business Managerin ja Google Analyticsin avulla.
Työssä esitettiin, kuinka monikanavaisessa viestinnässä sisällöllä ja verkkoläsnäololla luodaan yrityksen persoona ja tuodaan esille asiantuntijuutta. Asiakasymmärryksen lisäksi viestinnän luotettavuus, olennaisuus ja helppous ovat yrityksen keskeisiä ominaisuuksia. Henkilökunnan viihtyvyydellä, työpäiväkokemuksella ja sillä, kuinka hyvin he samaistuvat yrityksen arvolupaukseen, on suora korrelaatio asiakaskokemukseen. Opinnäytetyössä nimettiin hakukoneoptimoinnin tärkeimmiksi tekijöiksi yrityksen sivuston tekninen toteutus, sisältö, suosio, historia, sisäiset ja ulkoiset linkitykset sekä miten sivustolla viihdytään. Li-säksi todettiin, että sivun verkkonäkyvyyttä voidaan tehostaa avainsanojen harkitulla käytöllä, sivuston rakenteella ja sisäisillä elementeillä.
Tilannekartoituksen perustella todettiin, että Apteekki Express on persoonallisesti läsnä Facebookissa, ja siellä tehty mainonta on tavoittanut hyvin sille asetetun kohderyhmä. Toisaalta verkkosivuilla on niukasti sisältöä, eikä sinne ohjata kävijöitä Facebookista. Vierailijoista 85 % poistui sivulta saman tien, ja vain 15 % sivulla käynneistä palasi sinne.
Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2017 osana tietojenkäsittelyn tradenomitutkintoa. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen aihealueeseen. Ensiksikin sisältömarkkinoinnin, sisältöstrate-gian, yrityskulttuurin ja työpäiväkokemuksen vaikutuksiin digitaaliseen markkinointiin ja asiakaskokemukseen, toiseksi verkkosivun optimointiin hakukoneita varten. Työn toimeksi-antajana oli Apteekki Express Helsingistä, minkä takia kuvailtiin lisäksi apteekkialan erityispiirteitä Suomessa. Toimeksiantajan Facebookin ja verkkosivun verkkonäkyvyydestä teh-tiin tilannekartoitus muun muassa Facebook Business Managerin ja Google Analyticsin avulla.
Työssä esitettiin, kuinka monikanavaisessa viestinnässä sisällöllä ja verkkoläsnäololla luodaan yrityksen persoona ja tuodaan esille asiantuntijuutta. Asiakasymmärryksen lisäksi viestinnän luotettavuus, olennaisuus ja helppous ovat yrityksen keskeisiä ominaisuuksia. Henkilökunnan viihtyvyydellä, työpäiväkokemuksella ja sillä, kuinka hyvin he samaistuvat yrityksen arvolupaukseen, on suora korrelaatio asiakaskokemukseen. Opinnäytetyössä nimettiin hakukoneoptimoinnin tärkeimmiksi tekijöiksi yrityksen sivuston tekninen toteutus, sisältö, suosio, historia, sisäiset ja ulkoiset linkitykset sekä miten sivustolla viihdytään. Li-säksi todettiin, että sivun verkkonäkyvyyttä voidaan tehostaa avainsanojen harkitulla käytöllä, sivuston rakenteella ja sisäisillä elementeillä.
Tilannekartoituksen perustella todettiin, että Apteekki Express on persoonallisesti läsnä Facebookissa, ja siellä tehty mainonta on tavoittanut hyvin sille asetetun kohderyhmä. Toisaalta verkkosivuilla on niukasti sisältöä, eikä sinne ohjata kävijöitä Facebookista. Vierailijoista 85 % poistui sivulta saman tien, ja vain 15 % sivulla käynneistä palasi sinne.