Tapahtumamarkkinointi : case: Tikkurila Smart Library
Pennanen, Pinja (2017)
Pennanen, Pinja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718251
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Vantaan kaupungin elinkeinopalveluiden toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mitä markkinointikanavia pitkin toimeksiantajan tulee pyrkiä tavoittamaan sekä sitouttamaan mahdollisimman suuri joukko kohderyhmään kuuluvia Tikkurila Smart Library projektin avajaistapahtumaan. Vantaan elinkeinopalvelut edistävät mm. vantaalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja järjestävät ystävyyskaupunkitoimintaa sekä elinkeinojohtajan johdolla hoitavat kaupungin viestintä- ja markkinointitehtäviä.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostuu tapahtumamarkkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta osana markkinointia. Lisäksi työssä tarkasteltiin kirjastojen nykyistä asemaa ja tulevaisuuden muutoksia opinnäytetyön toiminnallisen osan tueksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka oli sopiva tutkittaessa ihmisten käyttäytymistä. Opinnäytetyn toiminnallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla lomakehaastattelu menetelmää käyttäen. Vastauksia saatiin yhteensä 70 kappaletta. Lomakehaastattelun kysymykset laadittiin ennakkoon yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta kysymyksillä saadaan vastaukset haluttuihin aiheisiin. Tuloksista kävi ilmi, että Tikkurila Smart Library projektin kohderyhmä saavutetaan parhaiten sähköisellä mainonnalla. Sosiaalinen media oli ylivoimainen sähköisen mainonnan kanava. Tulosten perusteella toimeksiantajalle tehokkain sosiaalisen median kanava kohderyhmän tavoittamiseen ja sitouttamiseen on yhteisöpalvelu Facebook. Opinnäytetyö luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat hyödyntää siitä saatuja tuloksia myös tulevissa tapahtumissa.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostuu tapahtumamarkkinoinnista, markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta osana markkinointia. Lisäksi työssä tarkasteltiin kirjastojen nykyistä asemaa ja tulevaisuuden muutoksia opinnäytetyön toiminnallisen osan tueksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka oli sopiva tutkittaessa ihmisten käyttäytymistä. Opinnäytetyn toiminnallisen osan tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla lomakehaastattelu menetelmää käyttäen. Vastauksia saatiin yhteensä 70 kappaletta. Lomakehaastattelun kysymykset laadittiin ennakkoon yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta kysymyksillä saadaan vastaukset haluttuihin aiheisiin. Tuloksista kävi ilmi, että Tikkurila Smart Library projektin kohderyhmä saavutetaan parhaiten sähköisellä mainonnalla. Sosiaalinen media oli ylivoimainen sähköisen mainonnan kanava. Tulosten perusteella toimeksiantajalle tehokkain sosiaalisen median kanava kohderyhmän tavoittamiseen ja sitouttamiseen on yhteisöpalvelu Facebook. Opinnäytetyö luovutetaan toimeksiantajalle ja he voivat hyödyntää siitä saatuja tuloksia myös tulevissa tapahtumissa.