Brunssiravintolan liiketoimintamallin suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Rantanen, Veera (2017)
Rantanen, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718441
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai inspiraationsa Kalifornian harjoitteluvaihdossa ravintolassa Old Vine Cafe, jonka omistaa keittiömestari Mark McDonald. Old Vine Cafe on amerikkalainen brunssiravintola, joka on arvosteltu koko Kalifornian parhaaksi aamiaisravintolaksi. McDonald on vieraillut useasti Suomessa ja hän kertoo arvostavansa sen raaka-aineita. Tästä yhdistelmästä syntyi ajatus yhteistyöstä, jossa suunniteltaisiin Tampereelle amerikkalainen brunssiravintola Ravintola X, joka perustuu suomalaiseen raaka-ainekäyttöön. Varsinaista yritystä ei kuitenkaan vielä perustettu, vaan opinnäytetyössä keskityttiin kartoittamaan ravintolan asiakasymmärrystä, kysyntää sekä toiveita visuaalisesta ilmeestä ja ilmapiiristä. Brunssiravintolan liiketoimintamallin suunnittelu haluttiin suorittaa palvelumuotoilun keinoin, sillä sen merkitys kasvavana osaamisalana on huomattava. Tällä menetelmällä pystyttiin tutustumaan yksityiskohtaisesti palvelumuotoilun perusajatukseen niin teoriassa kuin käytännössä. Suunnittelu toteutettiin Tuulaniemen (2013) määrittämien palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti.
Ravintola X:n asiakasymmärrys kerättiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, jonka tuloksien mukaisesti rakennettiin yhtenäinen käsitys asiakkaiden tarpeista. Asiakkaat toivoivat ravintolalta maukasta ja laadukasta ruokaa monipuolisesta valikoimasta sopivaan hintaan, joka tarjotaan viihtyisässä ja tunnelmallisessa ravintolassa hyvällä sijainnilla. Ravintola X:n fyysistä ilmettä, tunnelmaa ja ilmapiiriä ideoitiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ideointipajalla, jossa ideointiryhmänä toimi Ravintola X:n kohderyhmästä kerätyt asiakkaat. Ideoinnin lähtökohtana oli työskennellä visuaalisesti, jolloin kehitystyö saisi viimein fyysisen muodon, ja palvelun tekeminen muuttuisi konkreettisemmaksi. Ideointipajan tuloksina nousivat ensisijaisesti esiin toiveet ravintolan tarpeesta toimia asiakaslähtöisesti, trendikkäästi ja kilpailijoista erottuvasti, sekä välittää asiakkaille ajatusta aidosta lämpimästä välittämisestä, houkuttelevuudesta ja oman tilan antamisesta. Fyysisesti ravintola saa olla rento ja rustiikkinen, jota vahvistaa aistein havaittavat ominaisuudet. Työn keskiössä pyrittiin koko prosessin ajan pitämään asiakas ja sen tarpeet, kuten palvelumuotoilun perusajatus edellyttää.
Työn yhteenvetona voidaan todeta, että Ravintola X:n kaltaiselle ravintolalle löytyisi kysyntää, ja sen konseptin kaltainen ravintola kiinnostaa asiakkaita. Jotta tämän opinnäytetyön tutkimukselliset osuudet eivät menettäisi arvoaan, olisi Ravintola X:n muuttaminen oikeaksi yritykseksi tapahduttava nopeasti. Ravintola X on liiketoimintamalli, idea ja brändi, jota Tampereen erittäin laajasta ravintola kattauksesta ei vielä löydy. Oikeita keinoja käyttäen Ravintola X:stä on mahdollista rakentaa Tampereen menestynein ravintola.
Ravintola X:n asiakasymmärrys kerättiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, jonka tuloksien mukaisesti rakennettiin yhtenäinen käsitys asiakkaiden tarpeista. Asiakkaat toivoivat ravintolalta maukasta ja laadukasta ruokaa monipuolisesta valikoimasta sopivaan hintaan, joka tarjotaan viihtyisässä ja tunnelmallisessa ravintolassa hyvällä sijainnilla. Ravintola X:n fyysistä ilmettä, tunnelmaa ja ilmapiiriä ideoitiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ideointipajalla, jossa ideointiryhmänä toimi Ravintola X:n kohderyhmästä kerätyt asiakkaat. Ideoinnin lähtökohtana oli työskennellä visuaalisesti, jolloin kehitystyö saisi viimein fyysisen muodon, ja palvelun tekeminen muuttuisi konkreettisemmaksi. Ideointipajan tuloksina nousivat ensisijaisesti esiin toiveet ravintolan tarpeesta toimia asiakaslähtöisesti, trendikkäästi ja kilpailijoista erottuvasti, sekä välittää asiakkaille ajatusta aidosta lämpimästä välittämisestä, houkuttelevuudesta ja oman tilan antamisesta. Fyysisesti ravintola saa olla rento ja rustiikkinen, jota vahvistaa aistein havaittavat ominaisuudet. Työn keskiössä pyrittiin koko prosessin ajan pitämään asiakas ja sen tarpeet, kuten palvelumuotoilun perusajatus edellyttää.
Työn yhteenvetona voidaan todeta, että Ravintola X:n kaltaiselle ravintolalle löytyisi kysyntää, ja sen konseptin kaltainen ravintola kiinnostaa asiakkaita. Jotta tämän opinnäytetyön tutkimukselliset osuudet eivät menettäisi arvoaan, olisi Ravintola X:n muuttaminen oikeaksi yritykseksi tapahduttava nopeasti. Ravintola X on liiketoimintamalli, idea ja brändi, jota Tampereen erittäin laajasta ravintola kattauksesta ei vielä löydy. Oikeita keinoja käyttäen Ravintola X:stä on mahdollista rakentaa Tampereen menestynein ravintola.