Sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjatun harjoittelun perehdytysmateriaalin analysointi teho-osastolla
Mäki-Leppilampi, Anu; Savinen, Maarit (2017)
Mäki-Leppilampi, Anu
Savinen, Maarit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418075
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) ja Metropolia ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla mitä teho-osastoilla oleva nykyinen kirjallinen perehdytysmateriaali sisältää. HUS:n opiskelijaohjauksen tavoitteena on tarjota laadukasta ohjausta opiskelijoille ja kehittää tulevaisuudessa perehdytysmateriaalin sisältöä sähköisissä järjestelmissä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin neljältä teho-osastolta. Olemassa oleva perehdytys aineisto saatiin sähköisesti. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä purkamalla aineisto ensin osiin ja yhdistämällä samankaltaiset aineiston sisällöt yhteen. Analysoinnin tuloksena keskeiset aihealueet eli pääluokat olivat organisaatiotason perehdytys, osastotason perehdytys, sairaanhoitajan ammatillisiin eli kliinisiin taitoihin perehdytys sekä turvallisuus.
Tulosten perusteella opiskelijoille suunnattua perehdytysmateriaalia pitää kehittää opiskelijalähtöisesti oppimistavoitteiden mukaisesti. Perehdytysmateriaalin tulee sisältää ainoastaan niitä asioita, jotka ovat oppimisen kannalta oleellisia ja rajata pois asiat, jotka perehdytetään sairaanhoitajille heidän aloittaessaan työnteon osastolla.
Tämän opinnäytetyön tulos selventää mitä nykyinen perehdytysmateriaali sisältää, joten sitä voidaan hyödyntää kehitettäessä teho-osastoiden sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmateriaalia ja sen saatavuutta tulevaisuudessa sähköisissä järjestelmissä. Tulosta voivat hyödyntää myös muut osastot kartoittaessaan heidän perehdytysmateriaalinsa sisältöä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin neljältä teho-osastolta. Olemassa oleva perehdytys aineisto saatiin sähköisesti. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä purkamalla aineisto ensin osiin ja yhdistämällä samankaltaiset aineiston sisällöt yhteen. Analysoinnin tuloksena keskeiset aihealueet eli pääluokat olivat organisaatiotason perehdytys, osastotason perehdytys, sairaanhoitajan ammatillisiin eli kliinisiin taitoihin perehdytys sekä turvallisuus.
Tulosten perusteella opiskelijoille suunnattua perehdytysmateriaalia pitää kehittää opiskelijalähtöisesti oppimistavoitteiden mukaisesti. Perehdytysmateriaalin tulee sisältää ainoastaan niitä asioita, jotka ovat oppimisen kannalta oleellisia ja rajata pois asiat, jotka perehdytetään sairaanhoitajille heidän aloittaessaan työnteon osastolla.
Tämän opinnäytetyön tulos selventää mitä nykyinen perehdytysmateriaali sisältää, joten sitä voidaan hyödyntää kehitettäessä teho-osastoiden sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysmateriaalia ja sen saatavuutta tulevaisuudessa sähköisissä järjestelmissä. Tulosta voivat hyödyntää myös muut osastot kartoittaessaan heidän perehdytysmateriaalinsa sisältöä.