Code of Conduct huolinta-alan yrityksessä
Kuisma, Aleksi (2017)
Kuisma, Aleksi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718464
Tiivistelmä
Yritys X Oy toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Yritys X Oy on huolintapalveluita tarjoava yritys, joka keskittyy tavararahdin maahantuontiin ja maastavientiin lento- ja meriteitse. Yrityksellä oli 47 työntekijää vuonna 2017.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten Yritys X Oy:n henkilökunta tuntee Yritys X Oy:n vuonna 2015 lanseeraaman Code of Conductin eli liiketoimintaperiaatteet. Tarve tähän tutkimukseen tuli yrityksen sisältä, kun johto halusi tietää mikä on tämän hetkinen osaaminen aiheesta, ja tulisiko sitä jollain keinoilla kehittää tai parantaa. Saatujen tulosten perusteella tavoitteena on havaita henkilökunnan tietämys aiheesta ja löytää mahdollisia ongelmakohtia ja uusia tapoja sekä kouluttamiseen että perehdyttämiseen. Tutkimustulosten perusteella yrityksen johdolla on tarkempi näkemys, siitä miten henkilökunta tuntee aiheen ja minkälaisia kysymyksiä siitä nousee esille.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi yritysvastuun kolme ulottuvuutta, yritysvastuustrategia ja code of conductin perusteet.
Tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa vuonna 2017. Tutkimusotteena käytettiin pääasiassa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimuksen lopussa oli myös kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysely toteutettiin webropol-verkkotyökalun avulla ja kyselylinkki lähetettiin tutkimusryhmälle sähköpostitse. Tutkimusryhmä koostui 46 henkilöstä. Tutkimusryhmässä oli harjoittelijoita, liikenteenhoitajia, myyjiä, myyntiassistentteja, osastojen esimiehiä sekä myyntijohtaja että toimitusjohtaja. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 henkilöä. Vastausprosentti oli hyvä noin 61 %.
Tutkimustulosten perusteella hiukan yli puolet eli noin 50-60 % osaa Code of Conductin hyvin. Tätä väittämää tukee tutkimusryhmän Code of Conductin lukemisen määrä, oman ja kollegoiden arvio osaamisesta, sisältökysymysten osaaminen ja tarpeellisuuden arviointi päivittäisessä työssä.
Tutkimuksen avulla nousi esille hyödyllisiä kehitysehdotuksia Code of Conductin perehdyttämisen ja kouluttamisen suhteen. Aihe olisi hyvä ottaa osaksi päivittäistä liiketoimintastrategiaa ja menemään läpi koko organisaation. Aihe tarvitsee perehdyttää suunnitelmallisemmin ja kouluttamiseen kaivattaisiin uusia keinoja lisää. Jotta aiheen tietotaito säilyy, pitää aiheen osaamista ylläpitää. Konkreettinen keino olisi ottaa hyödylliseksi todettu yrityksen Code of Conduct e-learning -oppimistyökalu käyttöön kaikille yrityksen työntekijöille. Se olisi kustannustehokas ja toimiva tapa kouluttaa ja perehdyttää aihe toimeksiantajayrityksessä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten Yritys X Oy:n henkilökunta tuntee Yritys X Oy:n vuonna 2015 lanseeraaman Code of Conductin eli liiketoimintaperiaatteet. Tarve tähän tutkimukseen tuli yrityksen sisältä, kun johto halusi tietää mikä on tämän hetkinen osaaminen aiheesta, ja tulisiko sitä jollain keinoilla kehittää tai parantaa. Saatujen tulosten perusteella tavoitteena on havaita henkilökunnan tietämys aiheesta ja löytää mahdollisia ongelmakohtia ja uusia tapoja sekä kouluttamiseen että perehdyttämiseen. Tutkimustulosten perusteella yrityksen johdolla on tarkempi näkemys, siitä miten henkilökunta tuntee aiheen ja minkälaisia kysymyksiä siitä nousee esille.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi yritysvastuun kolme ulottuvuutta, yritysvastuustrategia ja code of conductin perusteet.
Tutkimus toteutettiin syys-lokakuussa vuonna 2017. Tutkimusotteena käytettiin pääasiassa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimuksen lopussa oli myös kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysely toteutettiin webropol-verkkotyökalun avulla ja kyselylinkki lähetettiin tutkimusryhmälle sähköpostitse. Tutkimusryhmä koostui 46 henkilöstä. Tutkimusryhmässä oli harjoittelijoita, liikenteenhoitajia, myyjiä, myyntiassistentteja, osastojen esimiehiä sekä myyntijohtaja että toimitusjohtaja. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 henkilöä. Vastausprosentti oli hyvä noin 61 %.
Tutkimustulosten perusteella hiukan yli puolet eli noin 50-60 % osaa Code of Conductin hyvin. Tätä väittämää tukee tutkimusryhmän Code of Conductin lukemisen määrä, oman ja kollegoiden arvio osaamisesta, sisältökysymysten osaaminen ja tarpeellisuuden arviointi päivittäisessä työssä.
Tutkimuksen avulla nousi esille hyödyllisiä kehitysehdotuksia Code of Conductin perehdyttämisen ja kouluttamisen suhteen. Aihe olisi hyvä ottaa osaksi päivittäistä liiketoimintastrategiaa ja menemään läpi koko organisaation. Aihe tarvitsee perehdyttää suunnitelmallisemmin ja kouluttamiseen kaivattaisiin uusia keinoja lisää. Jotta aiheen tietotaito säilyy, pitää aiheen osaamista ylläpitää. Konkreettinen keino olisi ottaa hyödylliseksi todettu yrityksen Code of Conduct e-learning -oppimistyökalu käyttöön kaikille yrityksen työntekijöille. Se olisi kustannustehokas ja toimiva tapa kouluttaa ja perehdyttää aihe toimeksiantajayrityksessä.