Henkilöstön näkemyksiä monikulttuuristen perheiden ja lasten tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Kattilakoski, Heidi (2017)
Kattilakoski, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818522
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä monikulttuurisuudesta. Tutkimuksessa selvitettiin miten varhaiskasvattajat kokevat monikulttuurisuuden vaikuttavan työhönsä, sekä miten he kokevat voivansa tukea monikulttuurisuuden toteutumista työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda näkyväksi varhaiskasvatushenkilöstön kykyjä ja resursseja monikulttuurisessa työssä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy monikulttuuristuvan maailmankuvan esittelyyn tutustumalla lainsäädäntöön ja säädöksiin, jotka ovat mahdollisesti osaltaan lisänneet monikulttuurisuuden lisääntymistä. Lisäksi tutustutaan varhaiskasvatukseen Suomessa ja Vaasassa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, toteuttaen 6 haastattelua yhdessä vaasalaisessa päiväkodissa. Aineisto analysoitiin aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisimpinä havaintoina voidaan pitää varhaiskasvatushenkilöstön kokevan monikulttuurisuuden vaikuttavan työhön jonkin verran. Se on lisännyt yhteistyötä eri tahojen kanssa, sekä tietämystä muista kulttuureista. Haastavimpana monikulttuuristuvassa varhaiskasvatuksessa pidettiin ymmärretyksi tulemista. Varhaiskasvatushenkilöstö koki voivansa omalla työllään, toiminnallaan ja kohtaamisilla tukea perheitä kokemaan olonsa hyväksytyiksi ja yhdenvertaisiksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy monikulttuuristuvan maailmankuvan esittelyyn tutustumalla lainsäädäntöön ja säädöksiin, jotka ovat mahdollisesti osaltaan lisänneet monikulttuurisuuden lisääntymistä. Lisäksi tutustutaan varhaiskasvatukseen Suomessa ja Vaasassa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, toteuttaen 6 haastattelua yhdessä vaasalaisessa päiväkodissa. Aineisto analysoitiin aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisimpinä havaintoina voidaan pitää varhaiskasvatushenkilöstön kokevan monikulttuurisuuden vaikuttavan työhön jonkin verran. Se on lisännyt yhteistyötä eri tahojen kanssa, sekä tietämystä muista kulttuureista. Haastavimpana monikulttuuristuvassa varhaiskasvatuksessa pidettiin ymmärretyksi tulemista. Varhaiskasvatushenkilöstö koki voivansa omalla työllään, toiminnallaan ja kohtaamisilla tukea perheitä kokemaan olonsa hyväksytyiksi ja yhdenvertaisiksi.