Henkilöstötilinpäätös ja työtyytyväisyys yrityksessä X
Rautiainen, Timo (2017)
Rautiainen, Timo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yritykselle X rakennemalli henkilöstötilinpäätöksen laatimiseksi sekä tehdä työtyytyväisyyskysely osalle Mikkelin toimipisteen työntekijöistä. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä yrityksen tulee ottaa huomioon laatiessaan henkilöstötilinpäätöstä sekä kyselyn avulla saada tietoa henkilökunnan työtyytyväisyydestä ja mahdollisia kehitysehdotuksia työtyytyväisyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli henkilöstötilinpäätöstä ja työtyytyväisyyttä.
Ehdotus henkilöstötilinpäätöksen rakennemallista laadittiin kirjallisuudesta saatuun tietoon perustuen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Työtyytyväisyysosiossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena.
Työtyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella nousi esille joitakin kehittämiskohteita. Vastaajat toivoivat, että yritys kiinnittäisi huomiota sisäisen viestinnän toimivuuteen, kehityskeskustelujen järjestämiseen työntekijöiden kanssa sekä palautteen antamiseen. Työterveyshuollon kattavuuteen työntekijät olivat jokseenkin tyytymättömiä. Työntekijöiden keskinäinen työilmapiiri koettiin kuitenkin hyväksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli henkilöstötilinpäätöstä ja työtyytyväisyyttä.
Ehdotus henkilöstötilinpäätöksen rakennemallista laadittiin kirjallisuudesta saatuun tietoon perustuen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Työtyytyväisyysosiossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena.
Työtyytyväisyyskyselyn vastausten perusteella nousi esille joitakin kehittämiskohteita. Vastaajat toivoivat, että yritys kiinnittäisi huomiota sisäisen viestinnän toimivuuteen, kehityskeskustelujen järjestämiseen työntekijöiden kanssa sekä palautteen antamiseen. Työterveyshuollon kattavuuteen työntekijät olivat jokseenkin tyytymättömiä. Työntekijöiden keskinäinen työilmapiiri koettiin kuitenkin hyväksi.