eTerveyspalvelut Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän neuvolatoiminnassa : Asiakkaiden käyttäjäkokemukset
Tissari, Marika; Koskinen, Hanna; Taipaleenmäki, Juulia (2017)
Tissari, Marika
Koskinen, Hanna
Taipaleenmäki, Juulia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718352
Tiivistelmä
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä on otettu käyttöön sähköisiä palveluita. Neuvolatoiminnassa on mahdollista va-rata aika, lähettää viestejä sekä täyttää lomakkeita sähköisesti. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka sähköiset eTerveyspalvelut on otettu käyttöön neuvolatoiminnassa. Tavoitteena oli saada ne vastaamaan mahdollisimman hyvin käyttäjien tarpeita.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselynä kaikissa kuntayhtymän kuntien neuvoloissa. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, jonka linkki löytyi Ylä-Sa-von SOTE kuntayhtymän internet-sivuilta sekä paperisena kyselynä neuvoloiden auloissa. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 53 neuvolan asiakasta.
Tulosten mukaan vähän reilu puolet kyselyyn vastanneista ei ollut käyttänyt eTerveyspalveluita. Suurin käyttä-mättömyyden syy oli se, ettei palvelujen olemassa olosta tiedetty. eTerveyspalveluita hyödyntäneet käyttivät enimmäkseen ajanvarauspalvelua, joka koettiin hyväksi palveluksi, vaikka aikoja on varattavissa melko suppeasti. Suurin osa vastanneista koki eTerveyspalvelut helppokäyttöisiksi ja toimiviksi, hyödyllisiksi sekä luotettavaksi. Tie-toturva koettiin riittäväksi. Tulevaisuuden eTerveyspalveluiksi toivottiin eniten reaaliaikaista chattia, mobiilisovel-lusta ja kysymys-vastauspalstaa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla eTerveyspalvelujen käyttö Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän terveyskeskuksissa tai opiskelijaterveydenhuollon puolella. Tämä tutkimus toimi mainoksena eTerveyspalveluille, joten uudella tutkimuk-sella voidaan lisätä eTerveyspalvelujen käyttöä. Myös eTerveyspalvelujen mainonnasta voisi tehdä opinnäytetyön.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselynä kaikissa kuntayhtymän kuntien neuvoloissa. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, jonka linkki löytyi Ylä-Sa-von SOTE kuntayhtymän internet-sivuilta sekä paperisena kyselynä neuvoloiden auloissa. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 53 neuvolan asiakasta.
Tulosten mukaan vähän reilu puolet kyselyyn vastanneista ei ollut käyttänyt eTerveyspalveluita. Suurin käyttä-mättömyyden syy oli se, ettei palvelujen olemassa olosta tiedetty. eTerveyspalveluita hyödyntäneet käyttivät enimmäkseen ajanvarauspalvelua, joka koettiin hyväksi palveluksi, vaikka aikoja on varattavissa melko suppeasti. Suurin osa vastanneista koki eTerveyspalvelut helppokäyttöisiksi ja toimiviksi, hyödyllisiksi sekä luotettavaksi. Tie-toturva koettiin riittäväksi. Tulevaisuuden eTerveyspalveluiksi toivottiin eniten reaaliaikaista chattia, mobiilisovel-lusta ja kysymys-vastauspalstaa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla eTerveyspalvelujen käyttö Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän terveyskeskuksissa tai opiskelijaterveydenhuollon puolella. Tämä tutkimus toimi mainoksena eTerveyspalveluille, joten uudella tutkimuk-sella voidaan lisätä eTerveyspalvelujen käyttöä. Myös eTerveyspalvelujen mainonnasta voisi tehdä opinnäytetyön.