Asunto-osakeyhtiön vastaanotto- ja perustamistoimet tili- ja isännöitsijätoimistossa : Opas toimeksiantajayritykselle
Tolonen, Suvi (2017)
Tolonen, Suvi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa räätälöity opas tili- ja isännöitsijätoimiston työntekijöiden käyttöön asunto-osakeyhtiöasiakkaiden vastaanottoa sekä perustamistoimia varten käytössä olevaan Visma Fivaldi taloushallinto-ohjelmistoon. Toimeksiantaja on oululainen Tekniikka- ja Taloustoimisto Tilipussi.
Opinnäytetyön tietoperustana ovat pääasiassa toimineet Isännöinnin käsikirja 2015 sekä asunto-osakeyhtiölaki. Niiden avulla tähän opinnäytetyöhön on saatu kattava läpileikkaus kaikista isännöintiin ja asunto-osakeyhtiöiden toimintaan liittyvistä seikoista. Oppaan rakenteeseen ja sisältöön mallina on käytetty Visma Talentin tarjoamia kiinteistönhallinnan koulutuksia sekä toimeksiantajan toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa uuden asunto-osakeyhtiöasiakkaan vastaanottoa luomalla selkeät ja ajankohtaiset ohjeet toimeksiantajayrityksen työntekijöille, jotta tulevaisuudessa uusien asiakkaiden vastaanotto kävisi mahdollisimman luontevasti ja tehokkaasti. Lisäksi tavoitteena on ollut lisätä opinnäytetyön tekijän ammatti- ja tietotaitoa liittyen asunto-osakeyhtiöihin sekä isännöintiin.
Opinnäytetyössä käydään kattavasti, mutta toisaalta lyhyesti ja ytimekkäästi läpi asunto-osakeyhtiön pääpiirteitä sekä hallintoa. Lisäksi perehdytään talous- ja verotusasioihin. Kiinteistön ylläpitoon ja korjauksiin liittyvä teoria on myös tärkeä osa-alue, sillä muun muassa monet viikoittaiset työtehtävät liittyvät niihin. Isännöinti on mukana teoriaosassa, sillä ilman isännöintiä yrityksen asiakkaana ei olisi taloyhtiöitä. Viimeisessä luvussa käsitellään itse opasta ja sen sisältöä sekä rakennetta. Opinnäytetyön liitteistä löytyy malliesimerkkejä teoriassa käsitellyistä asioista, jotta lukija näkee konkreettisesti mikä on esimerkiksi vuosikello.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden pohjalta rakennettu, joten se on täysin heidän hyödynnettävissään välittömästi. Toimeksiantajaa on ohjeistettu päivittämään opasta säännöllisesti, jotta sitä voidaan käyttää taloushallinnon sähköistymisestä sekä toimeksiantajan käytäntöjen muuttumisesta huolimatta vielä vuosia.
Opinnäytetyön tietoperustana ovat pääasiassa toimineet Isännöinnin käsikirja 2015 sekä asunto-osakeyhtiölaki. Niiden avulla tähän opinnäytetyöhön on saatu kattava läpileikkaus kaikista isännöintiin ja asunto-osakeyhtiöiden toimintaan liittyvistä seikoista. Oppaan rakenteeseen ja sisältöön mallina on käytetty Visma Talentin tarjoamia kiinteistönhallinnan koulutuksia sekä toimeksiantajan toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena on helpottaa uuden asunto-osakeyhtiöasiakkaan vastaanottoa luomalla selkeät ja ajankohtaiset ohjeet toimeksiantajayrityksen työntekijöille, jotta tulevaisuudessa uusien asiakkaiden vastaanotto kävisi mahdollisimman luontevasti ja tehokkaasti. Lisäksi tavoitteena on ollut lisätä opinnäytetyön tekijän ammatti- ja tietotaitoa liittyen asunto-osakeyhtiöihin sekä isännöintiin.
Opinnäytetyössä käydään kattavasti, mutta toisaalta lyhyesti ja ytimekkäästi läpi asunto-osakeyhtiön pääpiirteitä sekä hallintoa. Lisäksi perehdytään talous- ja verotusasioihin. Kiinteistön ylläpitoon ja korjauksiin liittyvä teoria on myös tärkeä osa-alue, sillä muun muassa monet viikoittaiset työtehtävät liittyvät niihin. Isännöinti on mukana teoriaosassa, sillä ilman isännöintiä yrityksen asiakkaana ei olisi taloyhtiöitä. Viimeisessä luvussa käsitellään itse opasta ja sen sisältöä sekä rakennetta. Opinnäytetyön liitteistä löytyy malliesimerkkejä teoriassa käsitellyistä asioista, jotta lukija näkee konkreettisesti mikä on esimerkiksi vuosikello.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden pohjalta rakennettu, joten se on täysin heidän hyödynnettävissään välittömästi. Toimeksiantajaa on ohjeistettu päivittämään opasta säännöllisesti, jotta sitä voidaan käyttää taloushallinnon sähköistymisestä sekä toimeksiantajan käytäntöjen muuttumisesta huolimatta vielä vuosia.