Pienen yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Sinkkonen, Taru (2017)
Sinkkonen, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajayritys StyleRide Oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma. StyleRide on pieni turkulainen, pääasiassa yhden hengen pyörittämä polkupyöräliike. Yritys myy pääasiassa kaupunkipyöräilyyn tarkoitettuja pyöriä, pyörien varaosia ja tarvikkeita sekä erilaisia taiteilijatarvikkeita esimerkiksi kultauksiin ja erikoismaalauksiin. Lisäksi yritys tarjoaa myös pyörähuoltoa kaikenlaisiin polkupyöriin.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin markkinointiviestinnän tietoperustaan erityisesti pienten yritysten näkökulmasta. Sen jälkeen työssä syvennytään markkinointiviestintäsuunnitelmaan ja siihen liittyviin eri osa-alueisiin, ts. tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, markkinointiviestintäkanavat ja viestien sisältö, erottuminen markkinoilla sekä budjetti. Jokaisen osa-alueen tietoperustan jälkeen asiaa käsiteltiin StyleRide Oy:n näkökulmasta. Työstä rajattiin pois toimeksiantajayrityksen kannalta epäoleelliset markkinointiviestintäkanavat, kuten esimerkiksi televisiomainonta.
Opinnäytetyön lopputuloksena luodaan markkinointiviestintäsuunnitelma viestinnän tehostamiseksi. StyleRide Oy:n markkinointiviestintäkanavat ennen suunnitelman tekoa olivat sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram, verkkosivut, messuilla ja tapahtumissa esillä olo sekä henkilökohtainen myyntityö yrityksen kivijalkamyymälässä. Suunnitelmassa kanaviin lisättiin mukaan myös Pinterest, johon yrityksellä oli jo olemassa tili, mutta jota se ei kuitenkaan ollut käyttänyt sekä blogi, joka liitettiin yrityksen nettisivuille.
Ennen suunnitelman luontia opinnäytetyön tekijä keskusteli StyleRide Oy:n yrittäjän kanssa siitä, millainen suunnitelma parhaiten auttaisi yrityksen markkinointiviestintää. Keskustelussa kävi ilmi, että yrittäjä on erittäin kiireinen, sillä hän itse hoitaa käytännössä kaiken yrityksen toiminnan, eikä markkinointiin välttämättä aina jää aikaa. Tämän takia yritykselle päädyttiin luomaan karkea markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2018, johon on merkitty esimerkiksi tapahtumia, joihin yritys aikoo osallistua. Vuosikellon lisäksi suunnitelmaan kirjattiin yleisiä ohjeita yrityksen markkinointiviestintää varten sekä konkreettisia päivitysehdotuksia eri viestintäkanaviin, joita StyleRide Oy:llä on käytössään. Blogia varten tehtiin myös lista mahdollisista kirjoitusaiheista antamaan inspiraatiota yrittäjälle. Toimeksiantajan pyynnöstä liitteenä olevia markkinointiviestinnän vuosikelloa ja blogin kirjoitusaiheita ei julkaista.
Opinnäytetyössä perehdytään ensin markkinointiviestinnän tietoperustaan erityisesti pienten yritysten näkökulmasta. Sen jälkeen työssä syvennytään markkinointiviestintäsuunnitelmaan ja siihen liittyviin eri osa-alueisiin, ts. tavoitteet ja mittarit, kohderyhmä, markkinointiviestintäkanavat ja viestien sisältö, erottuminen markkinoilla sekä budjetti. Jokaisen osa-alueen tietoperustan jälkeen asiaa käsiteltiin StyleRide Oy:n näkökulmasta. Työstä rajattiin pois toimeksiantajayrityksen kannalta epäoleelliset markkinointiviestintäkanavat, kuten esimerkiksi televisiomainonta.
Opinnäytetyön lopputuloksena luodaan markkinointiviestintäsuunnitelma viestinnän tehostamiseksi. StyleRide Oy:n markkinointiviestintäkanavat ennen suunnitelman tekoa olivat sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram, verkkosivut, messuilla ja tapahtumissa esillä olo sekä henkilökohtainen myyntityö yrityksen kivijalkamyymälässä. Suunnitelmassa kanaviin lisättiin mukaan myös Pinterest, johon yrityksellä oli jo olemassa tili, mutta jota se ei kuitenkaan ollut käyttänyt sekä blogi, joka liitettiin yrityksen nettisivuille.
Ennen suunnitelman luontia opinnäytetyön tekijä keskusteli StyleRide Oy:n yrittäjän kanssa siitä, millainen suunnitelma parhaiten auttaisi yrityksen markkinointiviestintää. Keskustelussa kävi ilmi, että yrittäjä on erittäin kiireinen, sillä hän itse hoitaa käytännössä kaiken yrityksen toiminnan, eikä markkinointiin välttämättä aina jää aikaa. Tämän takia yritykselle päädyttiin luomaan karkea markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2018, johon on merkitty esimerkiksi tapahtumia, joihin yritys aikoo osallistua. Vuosikellon lisäksi suunnitelmaan kirjattiin yleisiä ohjeita yrityksen markkinointiviestintää varten sekä konkreettisia päivitysehdotuksia eri viestintäkanaviin, joita StyleRide Oy:llä on käytössään. Blogia varten tehtiin myös lista mahdollisista kirjoitusaiheista antamaan inspiraatiota yrittäjälle. Toimeksiantajan pyynnöstä liitteenä olevia markkinointiviestinnän vuosikelloa ja blogin kirjoitusaiheita ei julkaista.