Ticketmaster Suomen digitaalisten markkinointikanavien merkitys tapahtuman lipunmyynnissä : Case: Suomenlinnan kesäteatteri Seitsemän veljestä
Kapanen, Jaana (2017)
Kapanen, Jaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818664
Tiivistelmä
Ticketmaster Suomen toiveesta tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia lipunvälittäjän tarjoamien digitaalisten markkinointielementtien merkitystä tapahtuman lipunmyynnissä. Työn toinen tilaaja on Ticketmaster Suomen pitkäaikainen yhteistyökumppani Ryhmäteatteri. Myös Ryhmäteatterin näkökulmasta opinnäytetyön tavoitteena on selvittää markkinointinostojen merkitys ja se, että teatteri saa selkeän kokonaisuuden toteutuneista digitaalisista markkinointielementeistä ja niiden teknisistä vaatimuksista.
Kesän 2017 Seitsemän veljestä -tuotannolle toteutettiin koko esityskaudeksi Ticketmaster Suomen markkinointikanaviin markkinointisuunnitelma, joka toimi opinnäytetyön runkona. Tutkimuskysymyksiin; mikä merkitys Ticketmaster Suomen digitaalisilla markkinointikanavilla on tapahtuman lipunmyynnissä ja mikä on ollut Ryhmäteatterille todellinen hyöty kampanjasta, haettiin vastausta tutkimalla toteutuneiden markkinointinostojen konversioita eli ostoja. Käytössäni olivat Ticketmaster Suomen ylläpitämät lipunmyyntijärjestelmä, raportointiohjelmat, konversiokoodit sekä suoramarkkinoinnin työkalu.
Opinnäytetyö tuotti selkeää dataa tehdyistä markkinointinostoista. Nämä kampanjan tulokset esiteltiin molemmille työn tilaajille. Ticketmaster Suomi sai kampanjasta analysoidut tulokset. Teatteri muiden tapahtumajärjestäjien tavoin, voi tarkastella tuloksien avulla käytettyjen markkinointielementtien hyötyä omassa lipunmyynnissään. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, sillä tuloksilla pystyttiin osoittamaan että digitaalisten markkinointielementtien käytöllä oli merkitystä kesäteatterin lipunmyynnille. Saaduista tuloksista kumpusi molemmille työn tilaajille myös kehitysehdotuksia tulevaisuuden markkinointikampanjoihin.
Ammattialalle opinnäytetyö osoittaa, että digitaalisten markkinointinostojen kvantitatiivista dataa kannattaa analysoida. Analysoidun datan avulla pystytään suunnittelemaan esimerkiksi tarkemmin markkinointinostojen ideaalisimmat ajankohdat ja se, mistä haluttu kohderyhmä parhaiten tavoitetaan. Näin päästään yhä kustannustehokkaampaan markkinointiin.
Kesän 2017 Seitsemän veljestä -tuotannolle toteutettiin koko esityskaudeksi Ticketmaster Suomen markkinointikanaviin markkinointisuunnitelma, joka toimi opinnäytetyön runkona. Tutkimuskysymyksiin; mikä merkitys Ticketmaster Suomen digitaalisilla markkinointikanavilla on tapahtuman lipunmyynnissä ja mikä on ollut Ryhmäteatterille todellinen hyöty kampanjasta, haettiin vastausta tutkimalla toteutuneiden markkinointinostojen konversioita eli ostoja. Käytössäni olivat Ticketmaster Suomen ylläpitämät lipunmyyntijärjestelmä, raportointiohjelmat, konversiokoodit sekä suoramarkkinoinnin työkalu.
Opinnäytetyö tuotti selkeää dataa tehdyistä markkinointinostoista. Nämä kampanjan tulokset esiteltiin molemmille työn tilaajille. Ticketmaster Suomi sai kampanjasta analysoidut tulokset. Teatteri muiden tapahtumajärjestäjien tavoin, voi tarkastella tuloksien avulla käytettyjen markkinointielementtien hyötyä omassa lipunmyynnissään. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, sillä tuloksilla pystyttiin osoittamaan että digitaalisten markkinointielementtien käytöllä oli merkitystä kesäteatterin lipunmyynnille. Saaduista tuloksista kumpusi molemmille työn tilaajille myös kehitysehdotuksia tulevaisuuden markkinointikampanjoihin.
Ammattialalle opinnäytetyö osoittaa, että digitaalisten markkinointinostojen kvantitatiivista dataa kannattaa analysoida. Analysoidun datan avulla pystytään suunnittelemaan esimerkiksi tarkemmin markkinointinostojen ideaalisimmat ajankohdat ja se, mistä haluttu kohderyhmä parhaiten tavoitetaan. Näin päästään yhä kustannustehokkaampaan markkinointiin.