Röntgenhoitajaopiskelija natiiviröntgentutkimuksen toteuttajana : Potilaan asetteluopas röntgenhoitajaopiskelijoille
Rajamäki, Juulia; Kumpula, Johanna; Vuorenpää, Merja (2017)
Rajamäki, Juulia
Kumpula, Johanna
Vuorenpää, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918919
Tiivistelmä
Suomessa tavanomainen natiiviröntgentutkimus on yleisin kaikista röntgentutkimusmenetelmistä. Vaikka tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet, ovat natiiviröntgentutkimukset edelleen tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien diagnostiikan perusta. Koska natiiviröntgentutkimusten määrä on suuri, tulee röntgenhoitajalla olla hyvät valmiudet suorittaa ne oikeaoppisesti. Natiivitröntgentutkimus tarkoittaa ilman varjoainetta tehtävää tutkimusta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa röntgenhoitajaopiskelijoille asetteluopas tukemaan natiiviröntgentutkimusten opiskelua koulun harjoitustunnilla. Natiiviröntgenkuvantaminen on ensimmäinen kuvantamismenetelmä, jonka röntgenhoitajaopiskelijat oppivat koulutuksessaan. Projektin tavoitteena on edistää ja tukea röntgenhoitajaopiskelijan natiiviröntgentutkimusten toteutuksen oppimista, hyvän kuvan kriteerien osaamista, arviointikykyä kliinisen kuvanlaadun riittävyydestä sekä anatomisten rakenteiden nimeämistä suomeksi ja latinaksi.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu ja yhteistyökumppanina Terveystalo. Asetteluoppaan sisällön ja toteutustavan ideoinnissa huomioimalla kohderyhmää: asiasisällön laajuus, oppaan muoto sekä sen saatavuus ja käytettävyys. Asiasisältö rajattiin yleisimpiin aikuisen luuston natiiviröntgentutkimuksiin. Jokaisesta kohdealueesta on potilaan asettelukuva, kuva-alueen rajaamisen ohjeet, röntgenkuva, röntgenkuvan hyvän kuvan kriteerit ja kehon rakenteelliset nimet suomeksi ja latinaksi. Lisäksi opiskelija saa vinkkejä erilaisten apuvälineiden käyttämisestä ja miten säteilysuojelua toteutetaan asianmukaisesti eri projektioiden kohdalla.
Potilaan asetteluopas luuston ja hengityselimistön natiiviröntgentutkimuksessa on PDF-tiedostona Oulun ammattikorkeakoulun pilvipalvelimella ja jaettuna QR-koodilla simulaatiotilaan, jonka voi ladata elektroniselle lukulaitteelle. Jatkokehitysehdotuksenamme on lisätä oppaaseen esimerkiksi trauma- ja erikoisprojektiot.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa röntgenhoitajaopiskelijoille asetteluopas tukemaan natiiviröntgentutkimusten opiskelua koulun harjoitustunnilla. Natiiviröntgenkuvantaminen on ensimmäinen kuvantamismenetelmä, jonka röntgenhoitajaopiskelijat oppivat koulutuksessaan. Projektin tavoitteena on edistää ja tukea röntgenhoitajaopiskelijan natiiviröntgentutkimusten toteutuksen oppimista, hyvän kuvan kriteerien osaamista, arviointikykyä kliinisen kuvanlaadun riittävyydestä sekä anatomisten rakenteiden nimeämistä suomeksi ja latinaksi.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu ja yhteistyökumppanina Terveystalo. Asetteluoppaan sisällön ja toteutustavan ideoinnissa huomioimalla kohderyhmää: asiasisällön laajuus, oppaan muoto sekä sen saatavuus ja käytettävyys. Asiasisältö rajattiin yleisimpiin aikuisen luuston natiiviröntgentutkimuksiin. Jokaisesta kohdealueesta on potilaan asettelukuva, kuva-alueen rajaamisen ohjeet, röntgenkuva, röntgenkuvan hyvän kuvan kriteerit ja kehon rakenteelliset nimet suomeksi ja latinaksi. Lisäksi opiskelija saa vinkkejä erilaisten apuvälineiden käyttämisestä ja miten säteilysuojelua toteutetaan asianmukaisesti eri projektioiden kohdalla.
Potilaan asetteluopas luuston ja hengityselimistön natiiviröntgentutkimuksessa on PDF-tiedostona Oulun ammattikorkeakoulun pilvipalvelimella ja jaettuna QR-koodilla simulaatiotilaan, jonka voi ladata elektroniselle lukulaitteelle. Jatkokehitysehdotuksenamme on lisätä oppaaseen esimerkiksi trauma- ja erikoisprojektiot.