Kustannustehokkaimmat markkinointikanavat Huittisten Koti-ikkunalle
Tuomola, Laura (2017)
Tuomola, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018935
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan Huittisten Koti-ikkuna Oy:n markkinointia ja selvitetään yritykselle kannattavimpia kanavia markkinoida. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää yritykselle sopivimmat ja toimivimmat markkinointikanavat, joita hyödyntämällä yritys onnistuu parhaiten tavoittamaan sekä uudet että vanhat asiakkaat.
Tietopohja keskittyy itse toimeksiantajayritykseen sekä kiinteistönvälitysalaan toimeksiantajan toimialueella. Koska markkinoitaessa on tarpeen tutustua kohdeyleisöön ja tietää kenelle markkinointi on kannattavinta kohdentaa, selvitetään toimeksiantajayrityksen asiakassegmentit. Teoriaosuudessa avataan myös markkinoinnin käsitettä sekä markkinointisuunnitelman tarkoitusta.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tiedonkeruumenetelmää, joka suoritettiin puhelinhaastattelujen muodossa Huittisten Koti-ikkunalla vuoden 2016 aikana asioineille asiakkaille. Haastateltaviksi henkilöiksi valittiin mahdollisimman monen eri asiakassegmentin edustajia, jotta markkinointisuunnitelmaa tehtäessä pystyttiin ottamaan huomioon kaikkien asiakassegmenttien tarpeet. Puhelinhaastattelussa selvitettiin vanhojen asiakkaiden mielipiteitä Koti-ikkunan nykyisestä markkinoinnista, markkinoinnin kehitystarpeista ja asiakaskokemuksesta yrityksessä. Haastatteluita varten oli laadittu haastattelupohja, jota käytettiin kaikkien puhelinhaastattelujen runkona.
Puhelinhaastatteluista saatujen tulosten kautta tässä opinnäytetyössä perustellaan, mihin Koti-ikkunan kannattaa markkinoinnissaan panostaa ja mitkä kanavat toimivat parhaiten potentiaalisille asiakkaille. Haastatteluista kerättyjen vastausten perusteella voidaan todeta vanhojen asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä Koti-ikkunan markkinointiin. Markkinoinnin suunnittelussa on kuitenkin huomioitava, että oikein kohdennetulla markkinoinnilla pystytään tavoittamaan oikeat asiakkaat parhaiten. Tästä syystä yrityksen tulee tietää, mitä markkinoinnin kanavia potentiaaliset asiakkaat käyttävät eniten.
Opinnäytetyössä todetaan, mitkä markkinointikanavat palvelevat parhaiten sekä yritystä että vastaavat tehokkaimmin asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin. Lopputuloksena on selvitetty, miten Koti-ikkunan kannattaa markkinointiaan kohdentaa.
Tietopohja keskittyy itse toimeksiantajayritykseen sekä kiinteistönvälitysalaan toimeksiantajan toimialueella. Koska markkinoitaessa on tarpeen tutustua kohdeyleisöön ja tietää kenelle markkinointi on kannattavinta kohdentaa, selvitetään toimeksiantajayrityksen asiakassegmentit. Teoriaosuudessa avataan myös markkinoinnin käsitettä sekä markkinointisuunnitelman tarkoitusta.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tiedonkeruumenetelmää, joka suoritettiin puhelinhaastattelujen muodossa Huittisten Koti-ikkunalla vuoden 2016 aikana asioineille asiakkaille. Haastateltaviksi henkilöiksi valittiin mahdollisimman monen eri asiakassegmentin edustajia, jotta markkinointisuunnitelmaa tehtäessä pystyttiin ottamaan huomioon kaikkien asiakassegmenttien tarpeet. Puhelinhaastattelussa selvitettiin vanhojen asiakkaiden mielipiteitä Koti-ikkunan nykyisestä markkinoinnista, markkinoinnin kehitystarpeista ja asiakaskokemuksesta yrityksessä. Haastatteluita varten oli laadittu haastattelupohja, jota käytettiin kaikkien puhelinhaastattelujen runkona.
Puhelinhaastatteluista saatujen tulosten kautta tässä opinnäytetyössä perustellaan, mihin Koti-ikkunan kannattaa markkinoinnissaan panostaa ja mitkä kanavat toimivat parhaiten potentiaalisille asiakkaille. Haastatteluista kerättyjen vastausten perusteella voidaan todeta vanhojen asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä Koti-ikkunan markkinointiin. Markkinoinnin suunnittelussa on kuitenkin huomioitava, että oikein kohdennetulla markkinoinnilla pystytään tavoittamaan oikeat asiakkaat parhaiten. Tästä syystä yrityksen tulee tietää, mitä markkinoinnin kanavia potentiaaliset asiakkaat käyttävät eniten.
Opinnäytetyössä todetaan, mitkä markkinointikanavat palvelevat parhaiten sekä yritystä että vastaavat tehokkaimmin asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin. Lopputuloksena on selvitetty, miten Koti-ikkunan kannattaa markkinointiaan kohdentaa.