Markkinoinnista inboundiin : Tutkimus pienen yrityksen inbound-markkinoinnin perustaksi
Nuoramo, Ronja (2017)
Nuoramo, Ronja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli etsiä tutkimuksella vastauksia, mistä työn toimeksiantoyritys voi tavoittaa parhaiten kohdeasiakkaitaan. Tavoitteena oli, että työn tulosten pohjalta yritys kykenee rakentamaan markkinointisuunnitelmansa, jolla se tulee kehittämään omaa inbound-markkinointiaan. Toimeksiantoyritys on pieni startup-yritys, joka on kehittänyt mobiiliapplikaation projektinhallinnan ja viestinnän avuksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisella menetelmällä niitä yrityksiä, joilla on paljon liikkuvia työntekijöitä. Kyselylomakkeella selvitettiin yrityksien valituilta edustajilta, millaisia tiedonhakukanavia ja sosiaalisen median kanavia he käyttävät, mitkä ovat heidän intressinsä blogeihin ja millaista sisältöä he etsivät blogeista. Tämän lisäksi kysely tehtiin myös englanniksi, koska opinnäytetyöhön haettiin vastauksia myös ulkomaisilta yrityksiltä. Tällä yritettiin saada selville, kuinka kielen vaihtuminen suomesta englanniksi vaikuttaisi inbound-markkinoinnin tuloksiin yrityksen laajentuessa ulkomaille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti digitaalista markkinointia, minkä jälkeen syvennyttiin tarkemmin inbound-markkinointiin sekä sen eri ulottuvuuksiin. Viitekehyksen tarkoituksena oli selvittää inbound-markkinoinnin eri ulottuvuuksia, joiden pohjalta yrityksen on helppo analysoida omia mahdollisuuksiaan inbound-markkinoinnin suuntaamiseen. Lähteinä käytettiin markkinointiin liittyvää ammattikirjallisuutta ja runsaasti erilaisia internetsivuja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Google ja sosiaalinen media ovat suosituimpia tiedonhakukanavia. Käytetyin sosiaalisen median kanava on Facebook. Blogien lukeminen puolestaan on yleisempää kuin niiden kirjoittaminen, mikä luo loistavat olosuhteet sisältömarkkinoinnin pohjaksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisella menetelmällä niitä yrityksiä, joilla on paljon liikkuvia työntekijöitä. Kyselylomakkeella selvitettiin yrityksien valituilta edustajilta, millaisia tiedonhakukanavia ja sosiaalisen median kanavia he käyttävät, mitkä ovat heidän intressinsä blogeihin ja millaista sisältöä he etsivät blogeista. Tämän lisäksi kysely tehtiin myös englanniksi, koska opinnäytetyöhön haettiin vastauksia myös ulkomaisilta yrityksiltä. Tällä yritettiin saada selville, kuinka kielen vaihtuminen suomesta englanniksi vaikuttaisi inbound-markkinoinnin tuloksiin yrityksen laajentuessa ulkomaille.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti digitaalista markkinointia, minkä jälkeen syvennyttiin tarkemmin inbound-markkinointiin sekä sen eri ulottuvuuksiin. Viitekehyksen tarkoituksena oli selvittää inbound-markkinoinnin eri ulottuvuuksia, joiden pohjalta yrityksen on helppo analysoida omia mahdollisuuksiaan inbound-markkinoinnin suuntaamiseen. Lähteinä käytettiin markkinointiin liittyvää ammattikirjallisuutta ja runsaasti erilaisia internetsivuja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Google ja sosiaalinen media ovat suosituimpia tiedonhakukanavia. Käytetyin sosiaalisen median kanava on Facebook. Blogien lukeminen puolestaan on yleisempää kuin niiden kirjoittaminen, mikä luo loistavat olosuhteet sisältömarkkinoinnin pohjaksi.