Lasten matemaattiset taidot varhaiskasvatuksessa : Kasvattajien näkemyksiä
Kannisto, Johanna (2017)
Kannisto, Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä kasvattajilla on lasten matemaattisista taidoista ja miten ne näkyvät varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli saada selville, millaisia käsityksiä kasvattajilla on omasta roolistaan lasten matemaattisten taitojen edistämisessä, sekä muiden tekijöiden, kuten oppimisympäristön tai lapsen itsensä, vaikutuksesta lasten matemaattisiin taitoihin ja niiden kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Kokemäen kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksessa oppimista erilaisten oppimisympäristöjen sekä arjessa tapahtuvien oppimistilanteiden kautta. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan matemaattisten taitojen erilaisista luokitteluista ja niiden kehittymisestä sekä matematiikan oppimisvaikeuksista.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä Kokemäen kaupungilla työskentelevää lastentarhanopettajaa. Kaikki teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Opinnäytetyön tulosluvun teemat pohjautuvat tutkimusaineiston analyysivaiheeseen sekä tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokevat oman roolinsa lasten matemaattisia taitoja edistäessä merkityksellisenä, sillä heidän tehtävänään on innostaa ja kannustaa lapsia huomaamaan matemaattisia ilmiöitä erilaisissa ympäristöissä. Erityisen tärkeäksi koettiin kasvattajien oma innostus matemaattisia asioita kohtaan. Lisäksi tutkimustuloksista ilmeni, että kasvattajat kokevat monipuolisen oppimisympäristön olevan keskeisessä asemassa lasten matemaattisia taitoja edistäessä. Oppimisympäristön sopiva virikkeellisyys sekä sen hyödyntäminen eri keinoin koettiin tärkeäksi. Tutkimustulokset osoittivat, että kasvattajat kokevat lasten matemaattisten taitojen kehityksen olevan yksilöllistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksessa oppimista erilaisten oppimisympäristöjen sekä arjessa tapahtuvien oppimistilanteiden kautta. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan matemaattisten taitojen erilaisista luokitteluista ja niiden kehittymisestä sekä matematiikan oppimisvaikeuksista.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä Kokemäen kaupungilla työskentelevää lastentarhanopettajaa. Kaikki teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Opinnäytetyön tulosluvun teemat pohjautuvat tutkimusaineiston analyysivaiheeseen sekä tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokevat oman roolinsa lasten matemaattisia taitoja edistäessä merkityksellisenä, sillä heidän tehtävänään on innostaa ja kannustaa lapsia huomaamaan matemaattisia ilmiöitä erilaisissa ympäristöissä. Erityisen tärkeäksi koettiin kasvattajien oma innostus matemaattisia asioita kohtaan. Lisäksi tutkimustuloksista ilmeni, että kasvattajat kokevat monipuolisen oppimisympäristön olevan keskeisessä asemassa lasten matemaattisia taitoja edistäessä. Oppimisympäristön sopiva virikkeellisyys sekä sen hyödyntäminen eri keinoin koettiin tärkeäksi. Tutkimustulokset osoittivat, että kasvattajat kokevat lasten matemaattisten taitojen kehityksen olevan yksilöllistä.