Yhteistoiminnallinen tanssikoreografia : StarLine Cheer and Dance Schoolin 12-15-vuotiaat showtanssijat
Stenberg, Marika (2017)
Stenberg, Marika
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa yhteistoiminnallinen tanssikoreografia StarLine Cheer and Dance Schoolin 12–15-vuotiaiden showtanssijoiden kanssa. Tavoitteina on kehittää tanssijoiden ilmaisutaitoa ja esiintymisvarmuutta, tuottaa StarLine Cheer and Dance Schoolin käyttöön uusi koreografia yhteistoiminnallisia toimintamenetelmiä hyödyntäen sekä lisätä tanssijoiden viikoittaista tanssiharjoitusten määrää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu suomalaisesta ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista, tutkimuksista ja haastatteluista. Teoreettinen viitekehys käsittelee yhteistoiminnallisuutta ja yhteistoiminnallisia toimintamenetelmiä, tanssin määrittelemistä, nuoren tanssijan fysiologisia muutoksia ja psykologisia haasteita sekä tanssikoreografian osa-alueita.
Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistoiminnalliseen koreografiaan mahdollisesti osallistuvien nuorten tapaamisella kesän alussa. Tämän jälkeen pidettiin kaksi ideariiheä, joissa ideoitiin koreografiaa yhdessä nuorten kanssa. Koreografian luominen tapahtui näiden pohjalta. Syksyllä aloitettiin yhteistoiminnallisen koreografian harjoittelu. Kolmannen ja viidennen harjoitusviikon kohdalla järjestettiin työpaja. Näissä työpajoissa keskusteltiin ja muokattiin koreografiaa opinnäytetyössä kirjattujen yhteistoiminnallisten toimintamenetelmien mukaisesti. Lokakuun lopussa koreografia esitettiin osana Rollottaa-konserttia. Viimeisenä prosessiin kuuluivat tanssijoiden palautteen kysyminen ja analysoiminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu suomalaisesta ja englanninkielisestä kirjallisuudesta sekä artikkeleista, tutkimuksista ja haastatteluista. Teoreettinen viitekehys käsittelee yhteistoiminnallisuutta ja yhteistoiminnallisia toimintamenetelmiä, tanssin määrittelemistä, nuoren tanssijan fysiologisia muutoksia ja psykologisia haasteita sekä tanssikoreografian osa-alueita.
Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistoiminnalliseen koreografiaan mahdollisesti osallistuvien nuorten tapaamisella kesän alussa. Tämän jälkeen pidettiin kaksi ideariiheä, joissa ideoitiin koreografiaa yhdessä nuorten kanssa. Koreografian luominen tapahtui näiden pohjalta. Syksyllä aloitettiin yhteistoiminnallisen koreografian harjoittelu. Kolmannen ja viidennen harjoitusviikon kohdalla järjestettiin työpaja. Näissä työpajoissa keskusteltiin ja muokattiin koreografiaa opinnäytetyössä kirjattujen yhteistoiminnallisten toimintamenetelmien mukaisesti. Lokakuun lopussa koreografia esitettiin osana Rollottaa-konserttia. Viimeisenä prosessiin kuuluivat tanssijoiden palautteen kysyminen ja analysoiminen.