Monikulttuurinen hoitotyö - Simulaatioharjoituksen käsikirjoitus sairaanhoitajaopiskelijoille
Väisänen, Paula (2017)
Väisänen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018990
Tiivistelmä
Monikulttuurinen hoitotyö on erittäin tärkeä osa-alue hoitotyön koulutuksessa sekä terveydenhuollossa. Jotta sairaanhoitaja kykenee laadukkaaseen hoitotyöhön, vaatii se häneltä hyvää kulttuurista osaamista. Osana Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutuksen opetusta käytetään simulaatioharjoituksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi simulaatioharjoituksen käsikirjoitus Savonia-ammattikorkeakoululle. Simulaatiokäsikirjoituksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden monikulttuurista osaamista ja vuorovaikutustaitoja, kun kohdataan eri kulttuurista tulevia potilaita sekä hänen perheenjäseniä. Työssä luotiin teoriassa todentuntuinen simulaatiokäsikirjoitus, jonka avulla erilaiset toimintatavat tulisivat tutuiksi, kun kohdataan monikulttuurisia asiakkaita ja potilaita. Monikulttuuristen asiakkaiden ja potilaiden kirjosta opinnäytetyöhön valittiin islam, koska viime vuosina suurin osa maahanmuuttajista on ollut islaminuskoisista maista, kuten Irakista ja Iranista sekä Turkista. Viime vuosien maahanmuutto on näkynyt myös terveydenhuollossa.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin aineiston keruuta sekä kehittämistyötä. Viimeisintä näyttöön perustuvaa tietoa haettiin laajasti aiheista monikulttuurinen hoitotyö, islam, simulaatio ja kehittämistyö. Käsitteitä avattiin tarkemmin ja niiden pohjalta koottiin tarvittavat tiedot opinnäytetyöhön. Simulaatioharjoituksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurista kompetenssia, koska siitä on hyötyä opinnoissa, harjoitteluissa sekä myöhemmin työelämässä.
Simulaatioharjoitus soveltuu osaksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaa monikulttuurisen hoitotyön opetusjaksoa. Lisäksi simulaatiokäsikirjoitusta voi helposti muuntaa, jotta sitä voitaisiin käyttää esimerkiksi lasten- ja nuorten sekä perheiden hoitotyön opintojaksolla tai mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla. Jatkossa simulaatiokäsikirjoitus olisi hyvä pilotoida sekä voitaisiin tutkia monikulttuurisen hoitotyön simulaatioharjoituksen hyötyä sairaanhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi simulaatioharjoituksen käsikirjoitus Savonia-ammattikorkeakoululle. Simulaatiokäsikirjoituksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden monikulttuurista osaamista ja vuorovaikutustaitoja, kun kohdataan eri kulttuurista tulevia potilaita sekä hänen perheenjäseniä. Työssä luotiin teoriassa todentuntuinen simulaatiokäsikirjoitus, jonka avulla erilaiset toimintatavat tulisivat tutuiksi, kun kohdataan monikulttuurisia asiakkaita ja potilaita. Monikulttuuristen asiakkaiden ja potilaiden kirjosta opinnäytetyöhön valittiin islam, koska viime vuosina suurin osa maahanmuuttajista on ollut islaminuskoisista maista, kuten Irakista ja Iranista sekä Turkista. Viime vuosien maahanmuutto on näkynyt myös terveydenhuollossa.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin aineiston keruuta sekä kehittämistyötä. Viimeisintä näyttöön perustuvaa tietoa haettiin laajasti aiheista monikulttuurinen hoitotyö, islam, simulaatio ja kehittämistyö. Käsitteitä avattiin tarkemmin ja niiden pohjalta koottiin tarvittavat tiedot opinnäytetyöhön. Simulaatioharjoituksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurista kompetenssia, koska siitä on hyötyä opinnoissa, harjoitteluissa sekä myöhemmin työelämässä.
Simulaatioharjoitus soveltuu osaksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaa monikulttuurisen hoitotyön opetusjaksoa. Lisäksi simulaatiokäsikirjoitusta voi helposti muuntaa, jotta sitä voitaisiin käyttää esimerkiksi lasten- ja nuorten sekä perheiden hoitotyön opintojaksolla tai mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolla. Jatkossa simulaatiokäsikirjoitus olisi hyvä pilotoida sekä voitaisiin tutkia monikulttuurisen hoitotyön simulaatioharjoituksen hyötyä sairaanhoitajaopiskelijoille.