Helsingfors Segelsällskap –pursiseuran junioritoiminnan markkinoinnin kehittämissuunnitelma keväälle 2018
Tommola, Samuli (2017)
Tommola, Samuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918881
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä helsinkiläisen pursiseura Helsingfors Segelsällskap r.f. kanssa. Toimeksiantona syntyi produkti, jonka on tarkoitus tukea, auttaa, ohjata sekä kehit-tää pursiseuran juniorimarkkinoinnin toimia tulevana kalenterivuotena painottuen keväälle 2018. Opinnäytetyö pyrkii tuottamaan käyttökelpoisia ja selkeitä ideoita, ehdotuksia sekä malleja markkinoinnin toteuttamista varten. Opinnäytetyö on tehty tiiviissä yhteistyössä pur-siseuran kanssa, joten tavoitteet, resurssit sekä aikataulutus on suhteutettu seuran tilan-teeseen.
Opinnäytetyö pitää sisällään alustuksen markkinoinnin kautta. Kyseinen osa-alue pureutuu niin markkinoinnin tarkoitukseen, markkinoinnin suunnitteluun, tilanteen analysointiin, ima-goon, segmentointiin ja kilpailuetuun sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Teoriaosuus pyrkii avaamaan tilannetta siten, että kuka tahansa opinnäytetyötä lukeva pystyy ymmärtämään miksi tietty tilanne vaatii tietynlaisia toimia. Tavoitteena on myös, että teoriaosuus toimii läh-teenä uusille ideoille, joita ei tässä opinnäytetyössä ole esitelty.
Seura- ja kilpailija-analyysien lisäksi opinnäytetyö pitää sisällään kartoittavan vertailun seu-ratoimintaan, jossa jo käytettyjä markkinointitapoja sekä seuran imago käydään läpi. Vertai-lun tavoitteena oli selventää vallitsevaa tilannetta sekä vertailla lajin sisäistä kehitystä.
Opinnäytetyö konkretisoituu kappaleessa ”Junioritoiminnan markkinoinnin kehittämissuun-nitelma keväälle 2018”. Suunnitelma luotiin markkinoinnin teorian, seuran toimijoiden haas-tattelujen, seuratoiminnan vertailun sekä omien kokemusten perusteella. Suunnitelma on muuntaumiskelpoinen sekä ei laji-sidonnainen, joten tulokset palvelevat myös muita seuroja koosta riippumatta.
Opinnäytetyö pitää sisällään alustuksen markkinoinnin kautta. Kyseinen osa-alue pureutuu niin markkinoinnin tarkoitukseen, markkinoinnin suunnitteluun, tilanteen analysointiin, ima-goon, segmentointiin ja kilpailuetuun sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Teoriaosuus pyrkii avaamaan tilannetta siten, että kuka tahansa opinnäytetyötä lukeva pystyy ymmärtämään miksi tietty tilanne vaatii tietynlaisia toimia. Tavoitteena on myös, että teoriaosuus toimii läh-teenä uusille ideoille, joita ei tässä opinnäytetyössä ole esitelty.
Seura- ja kilpailija-analyysien lisäksi opinnäytetyö pitää sisällään kartoittavan vertailun seu-ratoimintaan, jossa jo käytettyjä markkinointitapoja sekä seuran imago käydään läpi. Vertai-lun tavoitteena oli selventää vallitsevaa tilannetta sekä vertailla lajin sisäistä kehitystä.
Opinnäytetyö konkretisoituu kappaleessa ”Junioritoiminnan markkinoinnin kehittämissuun-nitelma keväälle 2018”. Suunnitelma luotiin markkinoinnin teorian, seuran toimijoiden haas-tattelujen, seuratoiminnan vertailun sekä omien kokemusten perusteella. Suunnitelma on muuntaumiskelpoinen sekä ei laji-sidonnainen, joten tulokset palvelevat myös muita seuroja koosta riippumatta.