Leikin arviointi polikliinisesti
Valo, Katriina; Niemi, Julia (2017)
Valo, Katriina
Niemi, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018965
Tiivistelmä
Leikki nähdään toimintaterapiassa lapsen ensisijaisena toiminnan muotona, mutta siitä huolimatta harva arvioi sitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää leikin arviointimenetelmä, joka soveltuu käytettäväksi polikliinisessa toimintaterapia-arviointityössä. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia toimintaterapian leikin arviointimenetelmiä on olemassa, millaisia leikin arviointimenetelmiä toimintaterapeuteilla Suomessa on käytössä ja miten löydetyt menetelmät soveltuvat toimintaterapeuttien käytettäviksi polikliinisessa ympäristössä. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Lastenneurologian kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja puhelinhaastatteluja. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, millaisia toimintaterapian leikin arviointimenetelmiä on olemassa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdeksästä artikke-lista. Artikkelien laadun arvioinnin jälkeen aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelujen avulla selvitettiin, millaisia leikin arviointimenetelmiä toimintaterapeuteilla on Suomessa tällä hetkellä käytössään. Puhelinhaastatteluihin osallistui yksi toimintaterapeutti jokaisesta yliopistollisesta keskussairaalasta ja yliopistollisesta sairaalasta. Haastatteluaineisto koostui näistä viidestä haastattelusta, joiden analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella The Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA) on ainoa polikliiniseen käyttöön soveltuva standardoitu leikin arviointimenetelmä, joka sopii toimintaterapeuttien käytettäväksi. ChIPPA täyttää kriteerit, jotka opinnäytetyössä määriteltiin polikliinisesti käytettävälle leikin arviointimenetelmälle. Haastattelujen tuottaman tiedon perusteella voidaan päätellä, että toimintaterapian alalla on vallitseva käytäntö käyttää leikin arvioinnissa ei-standardoituja ja strukturoimattomia menetelmiä, ja ettei mikään yksittäinen arviointimenetelmä ollut laajalti toimintaterapeuttien käytössä.
Opinnäytetyö osoittaa, että leikin arviointi polikliinisesti on mahdollista. Opinnäytetyö avaa keskustelun, tulisiko leikin arvioinnin olla osa toimintaterapia-arviointia ja tulisiko toimintaterapeuttien tuoda näkyvämmäksi heidän pätevyytensä leikin arviointiin. Jatkotutkimukset voisivat selvittää suomalaisten toimintaterapeuttien leikin arviointikäytäntöjä laajemmin tai ChIPPA-menetelmän käytettävyyttä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja puhelinhaastatteluja. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin, millaisia toimintaterapian leikin arviointimenetelmiä on olemassa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdeksästä artikke-lista. Artikkelien laadun arvioinnin jälkeen aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelujen avulla selvitettiin, millaisia leikin arviointimenetelmiä toimintaterapeuteilla on Suomessa tällä hetkellä käytössään. Puhelinhaastatteluihin osallistui yksi toimintaterapeutti jokaisesta yliopistollisesta keskussairaalasta ja yliopistollisesta sairaalasta. Haastatteluaineisto koostui näistä viidestä haastattelusta, joiden analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella The Child-Initiated Pretend Play Assessment (ChIPPA) on ainoa polikliiniseen käyttöön soveltuva standardoitu leikin arviointimenetelmä, joka sopii toimintaterapeuttien käytettäväksi. ChIPPA täyttää kriteerit, jotka opinnäytetyössä määriteltiin polikliinisesti käytettävälle leikin arviointimenetelmälle. Haastattelujen tuottaman tiedon perusteella voidaan päätellä, että toimintaterapian alalla on vallitseva käytäntö käyttää leikin arvioinnissa ei-standardoituja ja strukturoimattomia menetelmiä, ja ettei mikään yksittäinen arviointimenetelmä ollut laajalti toimintaterapeuttien käytössä.
Opinnäytetyö osoittaa, että leikin arviointi polikliinisesti on mahdollista. Opinnäytetyö avaa keskustelun, tulisiko leikin arvioinnin olla osa toimintaterapia-arviointia ja tulisiko toimintaterapeuttien tuoda näkyvämmäksi heidän pätevyytensä leikin arviointiin. Jatkotutkimukset voisivat selvittää suomalaisten toimintaterapeuttien leikin arviointikäytäntöjä laajemmin tai ChIPPA-menetelmän käytettävyyttä.