Uutiskirjeellä potkua sähköiseen suoramarkkinointiin : Case Pohjolan Liikenne
Honkanen, Inka (2017)
Honkanen, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua sähköiseen uutiskirjeeseen digitaalisen suoramarkkinoinnin välineenä. Tutkimuksen pohjalta kehitettiin linja-autoyhtiö Pohjolan Liikenteelle toimiva uutiskirjekonsepti, jolla pyritään asiakkaiden sitouttamiseen ja lisämyyntiin.
Tässä tutkimuksessa aiheeseen perehdyttiin tarkastelemalla digitaalista markkinointia ja uutiskirjeitä käsittelevän lähdekirjallisuutta, e-julkaisuja sekä seminaariesityksiä. Lähdemateriaalin tueksi tehtiin benchmarkkausta eri toimijoiden toteuttamista uutiskirjeistä sekä sähköpostimarkkinoinnin työkaluja tarjoavista toimijoista. Tutkimukseen haettiin asiakkaan näkökulmaa analysoimalla uutiskirjetilauksen syitä, vaatimuksia ja odotuksia pohtinutta verkkokeskustelua.
Lähdeaineiston pohjalta suunniteltiin Pohjolan Liikenteen brändiä tukeva uutiskirjekonsepti, jossa otettiin huomioon uutiskirjeen menestyksen kannalta tärkeät tekniset ja rakenteelliset seikat sekä vaatimukset laadukkaalle ja sitouttavalle sisällölle. Valmista uutiskirjekonseptia testattiin kahdella erillisellä sähköpostilähetyksellä, joiden menestystä arvioitiin lähdeaineiston pohjalta määritellyillä mittareilla sekä tarkastelemalla kirjeiden myötä saatua tuottoa.
Uutiskirjelähetyksillä saatiin tietoa siitä, millainen sisältö sitouttaa kirjeen vastaanottajat avaamaan ja lukemaan kirjeen kaikkein parhaiten. Kirjeillä oli selkeä vaikutus tuotetietoisuuden lisäämiseen, minkä lisäksi kirjeissä viestityt kampanjat näkyivät positiivisesti yhtiön verkkokaupan myynnissä. Lähdemateriaalista ilmennyt teoria vahvistui testikirjeiden myötä: menestyksekäs uutiskirje on tarkan teknisen suunnittelun ja laadukkaan, lukijalleen relevantin sisällön summa.
Tutkimusaineiston pohjalta voidaan todeta uutiskirjeen olevan kustannustehokas markkinointikanava, jonka hyödyntämistä kannattaa jatkaa myös tulevaisuudessa. Jatkossa on hyvä pohtia kirjeen toimitusfrekvenssiä sekä kiinnittää huomiota sisällön laadukkuuteen, jotta asiakkaat saadaan sitoutumaan kirjeen sisältöön entistä paremmin. Tutkimus osoitti, että tehokkaimman tuloksen saamiseksi asiakasrekisteri täytyy pystyä segmentoimaan, jotta eri asiakasryhmille pystytään tarjoamaan asiakaslähtöistä ja kohdennettua sisältöä.
Tässä tutkimuksessa aiheeseen perehdyttiin tarkastelemalla digitaalista markkinointia ja uutiskirjeitä käsittelevän lähdekirjallisuutta, e-julkaisuja sekä seminaariesityksiä. Lähdemateriaalin tueksi tehtiin benchmarkkausta eri toimijoiden toteuttamista uutiskirjeistä sekä sähköpostimarkkinoinnin työkaluja tarjoavista toimijoista. Tutkimukseen haettiin asiakkaan näkökulmaa analysoimalla uutiskirjetilauksen syitä, vaatimuksia ja odotuksia pohtinutta verkkokeskustelua.
Lähdeaineiston pohjalta suunniteltiin Pohjolan Liikenteen brändiä tukeva uutiskirjekonsepti, jossa otettiin huomioon uutiskirjeen menestyksen kannalta tärkeät tekniset ja rakenteelliset seikat sekä vaatimukset laadukkaalle ja sitouttavalle sisällölle. Valmista uutiskirjekonseptia testattiin kahdella erillisellä sähköpostilähetyksellä, joiden menestystä arvioitiin lähdeaineiston pohjalta määritellyillä mittareilla sekä tarkastelemalla kirjeiden myötä saatua tuottoa.
Uutiskirjelähetyksillä saatiin tietoa siitä, millainen sisältö sitouttaa kirjeen vastaanottajat avaamaan ja lukemaan kirjeen kaikkein parhaiten. Kirjeillä oli selkeä vaikutus tuotetietoisuuden lisäämiseen, minkä lisäksi kirjeissä viestityt kampanjat näkyivät positiivisesti yhtiön verkkokaupan myynnissä. Lähdemateriaalista ilmennyt teoria vahvistui testikirjeiden myötä: menestyksekäs uutiskirje on tarkan teknisen suunnittelun ja laadukkaan, lukijalleen relevantin sisällön summa.
Tutkimusaineiston pohjalta voidaan todeta uutiskirjeen olevan kustannustehokas markkinointikanava, jonka hyödyntämistä kannattaa jatkaa myös tulevaisuudessa. Jatkossa on hyvä pohtia kirjeen toimitusfrekvenssiä sekä kiinnittää huomiota sisällön laadukkuuteen, jotta asiakkaat saadaan sitoutumaan kirjeen sisältöön entistä paremmin. Tutkimus osoitti, että tehokkaimman tuloksen saamiseksi asiakasrekisteri täytyy pystyä segmentoimaan, jotta eri asiakasryhmille pystytään tarjoamaan asiakaslähtöistä ja kohdennettua sisältöä.