Sairaanhoidon puhelinneuvonnan dokumentoinnin kartoittaminen : Vaasan keskussairaalan päivystyksen puhelinneuvonnan dokumentoinnin kartoittaminen mukautetun ISBAR-mallin avulla
Roivainen, Tanja (2017)
Roivainen, Tanja
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113018943
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää muokatun ISBAR-mallin soveltuvuutta Vaasan keskussairaalan päivystyksen puhelinneuvonnassa sekä tuottaa näyttöä rakenteisen kirjaamisen hyödyllisyydestä.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Patricia Bennerin hoitotyön teoriaa aloittelijasta asiantuntijaksi. Menetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Aineisto koostui potilasasiakirjamerkinnöistä ja tulokset koottiin vertailu taulukkoon.
Tuloksista selviää, että kirjaukset muuttuivat rakenteisesti selkeämmiksi ISBAR-mallin käyttöönoton jälkeen vertailu vuosina (2016-2017). Hoitajat kirjasivat erinomaisesti potilaan jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot. Lääkeneuvonnan ohjaus heikkeni ja potilaita ohjattiin päivystykseen enenevässä määrin. Yllättävä tuloksena ilmenee, että potilasasiakirjamerkinnät omalla äidinkielellä laskivat. Joka taas heikentää potilasturvallisuutta. Sairaanhoitajat tarvitsevat rakenteellisen puhelua ohjaavan tuen puhelinneuvontaan. Tämä parantaa potilasturvallisuutta ja potilaan on helppo lukea häntä koskevat tiedot kansallisesta arkistosta.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Patricia Bennerin hoitotyön teoriaa aloittelijasta asiantuntijaksi. Menetelmänä käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Aineisto koostui potilasasiakirjamerkinnöistä ja tulokset koottiin vertailu taulukkoon.
Tuloksista selviää, että kirjaukset muuttuivat rakenteisesti selkeämmiksi ISBAR-mallin käyttöönoton jälkeen vertailu vuosina (2016-2017). Hoitajat kirjasivat erinomaisesti potilaan jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot. Lääkeneuvonnan ohjaus heikkeni ja potilaita ohjattiin päivystykseen enenevässä määrin. Yllättävä tuloksena ilmenee, että potilasasiakirjamerkinnät omalla äidinkielellä laskivat. Joka taas heikentää potilasturvallisuutta. Sairaanhoitajat tarvitsevat rakenteellisen puhelua ohjaavan tuen puhelinneuvontaan. Tämä parantaa potilasturvallisuutta ja potilaan on helppo lukea häntä koskevat tiedot kansallisesta arkistosta.