Vantaan yläkoulujen Urhea-toiminnan kehittäminen oppilaiden ja huoltajien kokemusten perusteella
Kavén, Sini (2017)
Kavén, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli syksyllä 2016 Vantaan yläkouluissa Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian käynnistämä Urhea-toiminta, joka vastaa Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman laatimaa liikuntalähikoulumallia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan Urhea-toimintaan lukuvuonna 2016-2017 osallistuneiden yläkoululaisten ja heidän huoltajiensa kokemuksia Urhea-toiminnasta kyselyiden avulla ja luoda kehittämisehdotuksia toiminnalle ensimmäisen toimintavuoden jälkeen. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden arki sekä urheilun ja koulun yhdistäminen oli sujunut, mikä Urhea-toiminnassa oli onnistunut hyvin ja kuinka sitä tulisi jatkossa kehittää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelma, joka koordinoi valtakunnallista urheiluyläkoulutoimintaa. Sen tavoitteena on auttaa urheilevaa nuorta koulunkäynnin ja urheilun yhdistämisessä sekä edistää hänen kasvuaan tavoitteelliseksi urheilijaksi. Opinnäytetyö linkittyi Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen koordinoimaan yläkoulutoiminnan seuranta- ja arviointityöhön, joka käynnistyi keväällä 2017.
Tutkimuksellinen kehittämisprosessi alkoi huhtikuussa 2017. Kyselylomakkeet oppilaille ja huoltajille suunniteltiin yhteistyössä Suomen Olympiakomitean, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen ja opinnäytetyöntekijän kanssa ja lähetettiin oppilaiden huoltajille toukokuussa 2017. Kehittämisprosessi päättyi opinnäytetyön osalta marraskuussa 2017, mutta jatkui tämän jälkeen Pääkaupunkiseudun urheiluakatemiassa.
Kehittämisprosessissa kerättiin palautetta Vantaan Urhea-toimintaan lukuvuonna 2016-2017 osallistuneilta yläkoulun oppilailta ja heidän huoltajiltaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköisiä kyselylomakkeita, jotka lähetettiin oppilaan huoltajalle. Opinnäytetyöntekijä analysoi kyselytulokset, teki niistä yhteenvedon ja esitteli sen yläkoulutiimille yhteisessä palaverissa. Oppilaiden ja huoltajien kyselytulosten sekä yläkoulutiimin kanssa pidetyn palaverin pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia Vantaan Urhea-toiminnan kehittämiseksi.
Oppilaiden ja huoltajien kyselytulosten perusteella Urhea-toimintaan oltiin melko tyytyväisiä. Urheilun ja koulun yhdistäminen oli Urhea-toiminnassa sujunut oppilaiden ja huoltajien mukaan hyvin. Kyselytuloksista selvisi, että Urhea-toiminnan aikatauluihin, valmentajiin ja harjoitusten laatuun oltiin tyytyväisiä. Kehitystä kaivattiin erityisesti Urhea-toiminnan aikatauluihin sekä tiedottamiseen.
Vantaan Urhea-toimintaa tullaan kehittämään opinnäytetyöstä saatujen kyselytulosten ja yläkoulutiimin kanssa pidetyn palaverin myötä syntyneiden kehittämisehdotusten avulla. Lisäksi opinnäytetyöntekijän luomaa esitystä Vantaan Urhea-toiminnan kyselytuloksista tullaan hyödyntämään Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman viestintään ja johtamiseen liittyvissä tapaamisissa ja Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian järjestämissä tapahtumissa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelma, joka koordinoi valtakunnallista urheiluyläkoulutoimintaa. Sen tavoitteena on auttaa urheilevaa nuorta koulunkäynnin ja urheilun yhdistämisessä sekä edistää hänen kasvuaan tavoitteelliseksi urheilijaksi. Opinnäytetyö linkittyi Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen koordinoimaan yläkoulutoiminnan seuranta- ja arviointityöhön, joka käynnistyi keväällä 2017.
Tutkimuksellinen kehittämisprosessi alkoi huhtikuussa 2017. Kyselylomakkeet oppilaille ja huoltajille suunniteltiin yhteistyössä Suomen Olympiakomitean, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen ja opinnäytetyöntekijän kanssa ja lähetettiin oppilaiden huoltajille toukokuussa 2017. Kehittämisprosessi päättyi opinnäytetyön osalta marraskuussa 2017, mutta jatkui tämän jälkeen Pääkaupunkiseudun urheiluakatemiassa.
Kehittämisprosessissa kerättiin palautetta Vantaan Urhea-toimintaan lukuvuonna 2016-2017 osallistuneilta yläkoulun oppilailta ja heidän huoltajiltaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköisiä kyselylomakkeita, jotka lähetettiin oppilaan huoltajalle. Opinnäytetyöntekijä analysoi kyselytulokset, teki niistä yhteenvedon ja esitteli sen yläkoulutiimille yhteisessä palaverissa. Oppilaiden ja huoltajien kyselytulosten sekä yläkoulutiimin kanssa pidetyn palaverin pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia Vantaan Urhea-toiminnan kehittämiseksi.
Oppilaiden ja huoltajien kyselytulosten perusteella Urhea-toimintaan oltiin melko tyytyväisiä. Urheilun ja koulun yhdistäminen oli Urhea-toiminnassa sujunut oppilaiden ja huoltajien mukaan hyvin. Kyselytuloksista selvisi, että Urhea-toiminnan aikatauluihin, valmentajiin ja harjoitusten laatuun oltiin tyytyväisiä. Kehitystä kaivattiin erityisesti Urhea-toiminnan aikatauluihin sekä tiedottamiseen.
Vantaan Urhea-toimintaa tullaan kehittämään opinnäytetyöstä saatujen kyselytulosten ja yläkoulutiimin kanssa pidetyn palaverin myötä syntyneiden kehittämisehdotusten avulla. Lisäksi opinnäytetyöntekijän luomaa esitystä Vantaan Urhea-toiminnan kyselytuloksista tullaan hyödyntämään Suomen Olympiakomitean Urheiluakatemiaohjelman viestintään ja johtamiseen liittyvissä tapaamisissa ja Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian järjestämissä tapahtumissa.