Henkilöstön avulla kohti parempaa johtamista : Case: K-Market Puulantori
Jurvanen, Maija (2017)
Jurvanen, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219340
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee henkilöstöjohtamista ja kuinka henkilöstön avulla päästään kohti parempaa johtamista. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii K-Market Puulantori. Työn tarkoituksena oli luoda uusille kauppiaille kuva siitä, mitä henkilökunta toivoo työnantajiltaan, sekä tuoda uusia ajatuksia henkilöstöjohtamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti johtamista ja siihen vaikuttavaa lainsäädäntöä sekä strategisen henkilöstöjohtamisen perusteita.
Empiirisessä osiossa selvitettiin, mitä henkilökunta toivoo uusilta kauppiailta johtamisessa. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus suoritettiin syksyllä 2017. Tietoja kerättiin kyselylomakkeella ja havainnoimalla. Kysely laadittiin strategisen henkilöstöjohtamisen teorian pohjalta. Tutkimuksista saadut tulokset analysoitiin teemoittain.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että henkilöstöjohtaminen on tärkeää asiakaspalvelualalla toimivissa yrityksissä. Tällaisissa yrityksissä tärkeimpänä voimavarana toimii henkilöstö. Henkilöstöä kehittämällä ja tukemalla sekä huolehtimalla työhyvinvoinnista, voidaan samalla kehittää myös yrityksen liiketoimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti johtamista ja siihen vaikuttavaa lainsäädäntöä sekä strategisen henkilöstöjohtamisen perusteita.
Empiirisessä osiossa selvitettiin, mitä henkilökunta toivoo uusilta kauppiailta johtamisessa. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Tutkimus suoritettiin syksyllä 2017. Tietoja kerättiin kyselylomakkeella ja havainnoimalla. Kysely laadittiin strategisen henkilöstöjohtamisen teorian pohjalta. Tutkimuksista saadut tulokset analysoitiin teemoittain.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että henkilöstöjohtaminen on tärkeää asiakaspalvelualalla toimivissa yrityksissä. Tällaisissa yrityksissä tärkeimpänä voimavarana toimii henkilöstö. Henkilöstöä kehittämällä ja tukemalla sekä huolehtimalla työhyvinvoinnista, voidaan samalla kehittää myös yrityksen liiketoimintaa.