Päivätoiminnan asiakaskokemus Mäntyharjun Savosetissa
Kokkonen, Tuija (2017)
Kokkonen, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää päivätoimintaan osallistuvien kehitysvammaisten asiakaskokemusta Mäntyharjun Savosetissa. Vastaavaa tutkimusta ei ole ennen Mäntyharjun Savosetissa tehty. Tutkimustuloksista haluttiin saada välineitä Savosetin järjestämän päivätoiminnan kehittämiseen ja laadun parantamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mm. asiakaskokemusta, kehitysvammaisuutta, työ- ja päivätoimintaa ja alaa koskevaa lainsäädäntöä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Vaalijalan kuntayhtymän alaisena toimiva Savosetin päivätoimintakeskus.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka päätutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Haastattelu perustui valmiiseen haastattelupohjaan, joka koostui kahden eri aihepiirin kysymyksistä. Haastattelu toteutettiin yksilöllisesti asiakkaiden työpäivän aikana kesällä 2017. Osallistuva havainnointi tapahtui päivätoiminta-asiakkaiden työpäivän aika alkusyksyllä 2017. Tutkimukseen osallistui viisi Sa-vosetin päivätoiminnan asiakasta.
Tutkimuksella saatiin hyvin selvitettyä päivätoiminnan asiakaskokemus Mäntyharjun Savosetissa. Tutkimuksesta selvisi asiakkaiden olevan tyytyväisiä työoloihin Savosetissa. Haastateltavien valinnassa oli huomioitava heidän kyky ymmärtää kysymys. Tämä oli merkittävää tutkimuksen luotettavuuden kannalta. Havainnoinnin tulokset olivat johdonmukaisia ja toisiaan tukevia haastattelulla saatujen vastausten kanssa.
Tämän saman aiheen jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää omaisten, avustajien ja muiden läheisten näkemystä päivätoiminnan asiakaskokemuksesta Mäntyharjun Savosetissa. Jatkotutkimuksella olisi mahdollisuus saada vielä syvällisempää ja yksilöllisempää tietoa asiakaskokemuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään mm. asiakaskokemusta, kehitysvammaisuutta, työ- ja päivätoimintaa ja alaa koskevaa lainsäädäntöä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Vaalijalan kuntayhtymän alaisena toimiva Savosetin päivätoimintakeskus.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka päätutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Haastattelu perustui valmiiseen haastattelupohjaan, joka koostui kahden eri aihepiirin kysymyksistä. Haastattelu toteutettiin yksilöllisesti asiakkaiden työpäivän aikana kesällä 2017. Osallistuva havainnointi tapahtui päivätoiminta-asiakkaiden työpäivän aika alkusyksyllä 2017. Tutkimukseen osallistui viisi Sa-vosetin päivätoiminnan asiakasta.
Tutkimuksella saatiin hyvin selvitettyä päivätoiminnan asiakaskokemus Mäntyharjun Savosetissa. Tutkimuksesta selvisi asiakkaiden olevan tyytyväisiä työoloihin Savosetissa. Haastateltavien valinnassa oli huomioitava heidän kyky ymmärtää kysymys. Tämä oli merkittävää tutkimuksen luotettavuuden kannalta. Havainnoinnin tulokset olivat johdonmukaisia ja toisiaan tukevia haastattelulla saatujen vastausten kanssa.
Tämän saman aiheen jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää omaisten, avustajien ja muiden läheisten näkemystä päivätoiminnan asiakaskokemuksesta Mäntyharjun Savosetissa. Jatkotutkimuksella olisi mahdollisuus saada vielä syvällisempää ja yksilöllisempää tietoa asiakaskokemuksesta.