Sunkissed-brändin asema itseruskettavien kosmetiikkatuotteiden markkinoilla Suomessa
Vuojolainen, Sanna; Hedström, Hanna (2017)
Vuojolainen, Sanna
Hedström, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sunkissed
-itseruskettavan kosmetiikkabrändin asema Suomen markkinoilla. Työn toimeksiantajana toimi Sunkissed-brändin jakelija Satoki Partners Oy. Työn tarkoituksena oli koota toimeksiantajalle tietoa Sunkissed-brändin kilpailijoista sekä kuluttajien mielikuvia brändistä. Näiden tietojen avulla työn loppuun koottiin yhteenveto brändin tämänhetkisestä asemasta ja asemoinnin onnistumisesta sekä annettiin mahdollisia kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin kilpailuun, segmentointiin ja asemointiin. Osa tutkimuksellisesta osuudesta toteutettiin laadullisina SWOT-analyyseina Sunkissed-brändistä ja sen kilpailijoista. Tiedot SWOT-analyyseihin kerättiin tekemällä havaintoja tuotteita myyvissä liikkeissä ja internetissä. Kilpailija-analyysin lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kuluttajakysely, joka liittyi itseruskettavien kosmetiikkatuotteiden käyttöön ja mielikuviin itseruskettavista kosmetiikkabrändeistä. Kilpailija-analyysin tuloksissa erottuviksi tekijöiksi nousivat hinta, tuotevalikoima ja näkyvyys markkinoilla. Kuluttajakyselyssä selvisi, että kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia itseruskettavissa kosmetiikkatuotteissa olivat tuotteen toimivuus ja hinta. Näiden kriteerien pohjalta tehtiin asemointikartta, jossa määritettiin Sunkissed-brändin asema markkinoilla. Lisäksi asemoinnin onnistumista arvioitiin vertaamalla kuluttajien ja toimeksiantajan mielikuvia Sunkissed-brändistä.
-itseruskettavan kosmetiikkabrändin asema Suomen markkinoilla. Työn toimeksiantajana toimi Sunkissed-brändin jakelija Satoki Partners Oy. Työn tarkoituksena oli koota toimeksiantajalle tietoa Sunkissed-brändin kilpailijoista sekä kuluttajien mielikuvia brändistä. Näiden tietojen avulla työn loppuun koottiin yhteenveto brändin tämänhetkisestä asemasta ja asemoinnin onnistumisesta sekä annettiin mahdollisia kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin kilpailuun, segmentointiin ja asemointiin. Osa tutkimuksellisesta osuudesta toteutettiin laadullisina SWOT-analyyseina Sunkissed-brändistä ja sen kilpailijoista. Tiedot SWOT-analyyseihin kerättiin tekemällä havaintoja tuotteita myyvissä liikkeissä ja internetissä. Kilpailija-analyysin lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kuluttajakysely, joka liittyi itseruskettavien kosmetiikkatuotteiden käyttöön ja mielikuviin itseruskettavista kosmetiikkabrändeistä. Kilpailija-analyysin tuloksissa erottuviksi tekijöiksi nousivat hinta, tuotevalikoima ja näkyvyys markkinoilla. Kuluttajakyselyssä selvisi, että kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia itseruskettavissa kosmetiikkatuotteissa olivat tuotteen toimivuus ja hinta. Näiden kriteerien pohjalta tehtiin asemointikartta, jossa määritettiin Sunkissed-brändin asema markkinoilla. Lisäksi asemoinnin onnistumista arvioitiin vertaamalla kuluttajien ja toimeksiantajan mielikuvia Sunkissed-brändistä.