Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Uutta tietoa luomassa : Teatterimenetelmät ja tieteellinen tutkimus yhteistyössä
Patrikainen, Sanna-Kaisa (2017)
Patrikainen, Sanna-Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019160
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee osallistavien teatterilähtöisten menetelmien hyödyntämistä osana tieteellistä tutkimusta. Työ pyrkii löytämään tutkijoiden tarpeisiin vastaavia yhteistyön muotoja ja käyttää siksi menetelmänään palvelumuotoilua.
Työn aluksi esitellään osallistavia teatterilähtöisiä menetelmiä sekä palvelumuotoilun käsite ja prosessi. Määrittelyosiossa avataan tekijän ja hänen työryhmänsä kokemusta työskentelystä Teknologian tutkimuslaitos VTT:n tutkimushankkeissa vuosina 2015–17. Työryhmän haastattelujen kautta esitellään työskentelyn kehittämiskohteita ja tulevaisuuden visioita.
Tutkimusosiossa on haastateltu erilaisia tieteenaloja edustavia tutkijoita ja kartoitettu heidän tarpeitaan ja merkityksellisiä teemoja. Lisäksi siinä puretaan kirjallisuuden pohjalta teatterilähtöisten menetelmien tähänastista hyödyntämistä tutkimushankkeissa sekä teatterimenetelmien käyttöä tukevia tiedonkäsityksiä. Tekijä analysoi, millä tutkimusotteilla ja mihin tarkoituksiin teatterimenetelmiä on käytetty sekä millaisia vahvuuksia menetelmien käytöllä on ollut. Myös eri teatterimenetelmien sopivuutta tiedonluomisen osa-alueille arvioidaan sekä eritellään teatterimenetelmien tutkimuskäyttöön liittyviä haasteita. Tiedonkäsitysluvussa esitellään hiljaiseen tietoon liittyvää tutkimusta sekä mallia teatterimenetelmistä hiljaisen ja sumean tiedon muotoutumisen areenana.
Suunnitteluosiossa on haettu strategisia suuntaviivoja sekä ideoitu palveluja tutkijatarpeiden pohjalta. Konseptoinnissa tekijä on hahmotellut valittuja palveluideoita palvelupolkujen kontaktipisteinä ja työryhmän vastaavina työtehtävinä Blueprint-mallilla. Lopuksi konseptit on kirjoitettu asiakaskokemusta kuvaaviksi tarinoiksi ja lähetetty arvioitavaksi kahdelle tutkijalle. Palautteen pohjalta on valittu konseptit, joita työryhmä lähtee viemään käytäntöön.
Arviointiosiossa arvioidaan syntyneitä palvelukonsepteja sekä palvelumuotoiluprosessia ja sen tarkoituksenmukaisuutta. Lisäksi reflektoidaan tekijän oppimista prosessin kuluessa.
Työ osoittaa, että tutkijat ovat kiinnostuneita teatterilähtöisistä menetelmistä ja niiden vahvuudet usein vastaavat tieteen polttaviin tarpeisiin. Prosessin tuloksena syntyi neljä palvelukonseptia: Ponnahdusalusta-työpaja, Tiedonluominen draamamenetelmin -kurssi, Tutkimustuloksia elämyksellisesti -konsepti sekä Esiintymis- ja äänenkäyttökurssi tutkijoille.
Työn aluksi esitellään osallistavia teatterilähtöisiä menetelmiä sekä palvelumuotoilun käsite ja prosessi. Määrittelyosiossa avataan tekijän ja hänen työryhmänsä kokemusta työskentelystä Teknologian tutkimuslaitos VTT:n tutkimushankkeissa vuosina 2015–17. Työryhmän haastattelujen kautta esitellään työskentelyn kehittämiskohteita ja tulevaisuuden visioita.
Tutkimusosiossa on haastateltu erilaisia tieteenaloja edustavia tutkijoita ja kartoitettu heidän tarpeitaan ja merkityksellisiä teemoja. Lisäksi siinä puretaan kirjallisuuden pohjalta teatterilähtöisten menetelmien tähänastista hyödyntämistä tutkimushankkeissa sekä teatterimenetelmien käyttöä tukevia tiedonkäsityksiä. Tekijä analysoi, millä tutkimusotteilla ja mihin tarkoituksiin teatterimenetelmiä on käytetty sekä millaisia vahvuuksia menetelmien käytöllä on ollut. Myös eri teatterimenetelmien sopivuutta tiedonluomisen osa-alueille arvioidaan sekä eritellään teatterimenetelmien tutkimuskäyttöön liittyviä haasteita. Tiedonkäsitysluvussa esitellään hiljaiseen tietoon liittyvää tutkimusta sekä mallia teatterimenetelmistä hiljaisen ja sumean tiedon muotoutumisen areenana.
Suunnitteluosiossa on haettu strategisia suuntaviivoja sekä ideoitu palveluja tutkijatarpeiden pohjalta. Konseptoinnissa tekijä on hahmotellut valittuja palveluideoita palvelupolkujen kontaktipisteinä ja työryhmän vastaavina työtehtävinä Blueprint-mallilla. Lopuksi konseptit on kirjoitettu asiakaskokemusta kuvaaviksi tarinoiksi ja lähetetty arvioitavaksi kahdelle tutkijalle. Palautteen pohjalta on valittu konseptit, joita työryhmä lähtee viemään käytäntöön.
Arviointiosiossa arvioidaan syntyneitä palvelukonsepteja sekä palvelumuotoiluprosessia ja sen tarkoituksenmukaisuutta. Lisäksi reflektoidaan tekijän oppimista prosessin kuluessa.
Työ osoittaa, että tutkijat ovat kiinnostuneita teatterilähtöisistä menetelmistä ja niiden vahvuudet usein vastaavat tieteen polttaviin tarpeisiin. Prosessin tuloksena syntyi neljä palvelukonseptia: Ponnahdusalusta-työpaja, Tiedonluominen draamamenetelmin -kurssi, Tutkimustuloksia elämyksellisesti -konsepti sekä Esiintymis- ja äänenkäyttökurssi tutkijoille.