RuutiExpon käyttäjäkokemuksen parannus Seppo-opetuspelillä
Mähönen, Merja (2017)
Mähönen, Merja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119243
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni keskityn kehittämään RuutiExpo-nuortentapahtuman käyttäjäkokemusta ja suunnittelen, kuinka siellä käytettäisiin mahdollisimman monipuolisesti selainpohjaista Seppo-oppimispeliä. RuutiExpon tarkoitus on lisätä nuorten tietämystä tavoista, joilla he voivat elämässään vaikuttaa. Tapahtumassa vaikuttaminen on jaettu neljään teemaan: yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja eettisillä valinnoilla vaikuttamiseen sekä siihen, miten he voivat omalla käytöksellään vaikuttaa muihin ihmisiin. RuutiExpossa on erilaisia toimijoita pitämässä toiminnallisia rasteja. Seppo-oppimispelin tarkoitus on lisätä aktiivisuutta rasteilla käymiseen ja saada kävijät keskustelemaan vaikuttamisesta.
Minun roolini tässä projektissa on auttaa Seppo-pelin pilotoinnissa tapahtumaa varten sekä kehittää tapoja hyödyntää peliä jatkossa. Tutkin pelin käyttökokemusta omilla havainnoillani sekä tekemällä käyttäjähaastattelun RuutiExpossa. Tulosten pohjalta etsin käyttäjäkokemuksesta ongelmakohtia ja teen konseptiehdotuksia, kuinka käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena on kokoelma erilaisista konseptimuutoksista, joiden avulla nuortentapahtuman käyttäjäkokemusta voitaisiin kehittää.
Minun roolini tässä projektissa on auttaa Seppo-pelin pilotoinnissa tapahtumaa varten sekä kehittää tapoja hyödyntää peliä jatkossa. Tutkin pelin käyttökokemusta omilla havainnoillani sekä tekemällä käyttäjähaastattelun RuutiExpossa. Tulosten pohjalta etsin käyttäjäkokemuksesta ongelmakohtia ja teen konseptiehdotuksia, kuinka käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena on kokoelma erilaisista konseptimuutoksista, joiden avulla nuortentapahtuman käyttäjäkokemusta voitaisiin kehittää.