Yrityksen web-pohjainen CV:iden hallintajärjestelmä
Santi, Markus; Meriluoto, Jere (2008)
Santi, Markus
Meriluoto, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812104357
Tiivistelmä
Ansioluetteloiden hallinnointi ja ylläpito laajassa, resursseja vuokraavassa organisaatiossa on työlästä sekä hankalaa. Ylläpitoa hankaloittavat erityisesti
ansioluetteloita sisältävien tiedostojen määrät sekä formaattierot. Ansioluetteloiden yhtenäisen rakenteen ja ulkonäön puuttuminen voi heikentää organisaation
uskottavuutta markkinoilla, aiheuttaen tappioita.
Tässä työssä toteutettiin yrityksen ansioluetteloiden keskitetty hallintajärjestelmä. Erityisesti keskityttiin ansioluetteloiden hallintajärjestelmän suunnitteluun ja
toteutukseen, siinä käytettyjen teknologioiden tutkimiseen ja vertailemiseen sekä itse hallintajärjestelmän käyttöön. Ansioluetteloiden hallintajärjestelmä mahdollistaa organisaatiossa ansioluetteloiden tehokkaan hallinnoinnin sekä ylläpidon lisäksi ulkonäöllisesti sekä formaattisesti yhtenevien ansioluetteloiden tuottamisen. Ansioluetteloiden hallinnointia helpotettiin keskittämällä kaikki ansioluettelot yhteen paikkaan, lisäämällä käyttöliittymään erilaisia hakutoimintoja, joiden avulla pystyttiin selaamaan ansioluetteloita tehokkaasti sekä liittämällä käyttöliittymään organisaation työntekijöitä kuvastava resurssien hallinta -työkalu. Hallintajärjestelmän webpohjaisen käyttöliittymän ansiosta ansioluetteloita voidaan hallita sekä päivittää mistä, milloin ja millä käyttöjärjestelmällä tahansa.
Hallintajärjestelmän toteutuksessa käytetyt teknologiat ovat yleisiä integraatiosovelluksien suosimia teknologioita, kuten Java-ohjelmointikieli, XML- ja XSL-merkintäkielet, SQL-tietokannat sekä dynaamisten web-sivujen rakentamiseen
soveltuva JSP-teknologia. Hallintajärjestelmässä sulautuvat yhteen Javalla rakennettujen tiedonhallintatyökalujen tehokkuus, JSP-sivuilla rakennetun käyttöliittymän dynaamisuus sekä XML-, XSL- ja FOP-teknologioilla tuotettavien
ansioluetteloiden tyylikkyys sekä yhdenmuotoisuus. Hallintajärjestelmä sisältää peruskäytön mahdollistavien toimintojen lisäksi sisäänkirjautumisen, erilaiset näkymät
käyttäjille sekä ylläpitäjille, tietoturvatoimenpiteitä, lokitusta, virheidenkäsittelyä sekä erilaisia työkaluja ansioluetteloiden hallintaa varten.
ansioluetteloita sisältävien tiedostojen määrät sekä formaattierot. Ansioluetteloiden yhtenäisen rakenteen ja ulkonäön puuttuminen voi heikentää organisaation
uskottavuutta markkinoilla, aiheuttaen tappioita.
Tässä työssä toteutettiin yrityksen ansioluetteloiden keskitetty hallintajärjestelmä. Erityisesti keskityttiin ansioluetteloiden hallintajärjestelmän suunnitteluun ja
toteutukseen, siinä käytettyjen teknologioiden tutkimiseen ja vertailemiseen sekä itse hallintajärjestelmän käyttöön. Ansioluetteloiden hallintajärjestelmä mahdollistaa organisaatiossa ansioluetteloiden tehokkaan hallinnoinnin sekä ylläpidon lisäksi ulkonäöllisesti sekä formaattisesti yhtenevien ansioluetteloiden tuottamisen. Ansioluetteloiden hallinnointia helpotettiin keskittämällä kaikki ansioluettelot yhteen paikkaan, lisäämällä käyttöliittymään erilaisia hakutoimintoja, joiden avulla pystyttiin selaamaan ansioluetteloita tehokkaasti sekä liittämällä käyttöliittymään organisaation työntekijöitä kuvastava resurssien hallinta -työkalu. Hallintajärjestelmän webpohjaisen käyttöliittymän ansiosta ansioluetteloita voidaan hallita sekä päivittää mistä, milloin ja millä käyttöjärjestelmällä tahansa.
Hallintajärjestelmän toteutuksessa käytetyt teknologiat ovat yleisiä integraatiosovelluksien suosimia teknologioita, kuten Java-ohjelmointikieli, XML- ja XSL-merkintäkielet, SQL-tietokannat sekä dynaamisten web-sivujen rakentamiseen
soveltuva JSP-teknologia. Hallintajärjestelmässä sulautuvat yhteen Javalla rakennettujen tiedonhallintatyökalujen tehokkuus, JSP-sivuilla rakennetun käyttöliittymän dynaamisuus sekä XML-, XSL- ja FOP-teknologioilla tuotettavien
ansioluetteloiden tyylikkyys sekä yhdenmuotoisuus. Hallintajärjestelmä sisältää peruskäytön mahdollistavien toimintojen lisäksi sisäänkirjautumisen, erilaiset näkymät
käyttäjille sekä ylläpitäjille, tietoturvatoimenpiteitä, lokitusta, virheidenkäsittelyä sekä erilaisia työkaluja ansioluetteloiden hallintaa varten.