Ihalan esiopetuksen liikuntasuunnitelma : uudet liikuntasuositukset ja motoristen perustaitojen kehitys esiopetuksessa
Lintula, Inkeri (2017)
Lintula, Inkeri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319434
Tiivistelmä
Kehittämistyö Ihalan esiopetuksen kanssa alkoi syksyllä 2016. Kehittämistyön aiheeksi muodostui Ihalan esiopetuksen liikuntakasvatuksen kehittäminen toimeksiantajan toiveesta. Kehittämistyöllä haluttiin taata kaikille kolmelle esiopetusryhmälle samat lähtökohdat liikunnallisen arjen toteuttamiseen suunnitelmallisesti.
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Raision kaupungin Ihalan esiopetus, joka on kolmesta esiopetusryhmästä koostuva päiväkoti Raision Ihalassa. Kohderyhmänä kehittämistyölle oli esiopetusikäiset lapset. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Raision kaupungin Ihalan esiopetukseen liikuntasuunnitelma, jossa otettiin huomioon vuonna 2016 uudistetut liikuntasuositukset, sekä motoristen perustaitojen kehittyminen.
Kehittämismenetelmiä olivat aikaisemman tiedon käyttö, dialoginen keskustelu, informatiivinen kysely, henkilökohtainen kehittämispäiväkirja, kirjallisuuskatsaus, sekä kokeileva toiminta. Prosessin alussa keräsin tietoa esiopetusikäisen lapsen kehityksestä, motorisista perustaidoista, sekä Ihalan esiopetuksen tarpeista ja toiveista kehittämistyön suhteen dialogisen keskustelun, aikaisemman tiedon käytön ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Kokeileva toiminta toteutettiin Ihalan esiopetuksen 2-ryhmässä syksyllä 2017. Toiminnassa kokeiltiin ja arvioitiin materiaalipankin sisältöä. Prosessin lopussa esittelin tuotoksen, ja teetin informatiivisen kyselyn Ihalan esiopetuksen kasvatushenkilökunnalle, jonka perusteella viimeistelin tuotoksen valmiiksi.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Ihalan esiopetuksen liikuntasuunnitelma ja suunnitelman toteuttamista tukeva materiaalipankki. Materiaalipankki koostuu perusmotorisista harjoitteista, liikuntapasseista, aamujumpista ja liikunnallisista siirtymäkorteista. Tuotoksen sisältö on toimitettu toimeksiantajalle konkreettisena kansiona, sekä sähköisenä versiona.
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Raision kaupungin Ihalan esiopetus, joka on kolmesta esiopetusryhmästä koostuva päiväkoti Raision Ihalassa. Kohderyhmänä kehittämistyölle oli esiopetusikäiset lapset. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Raision kaupungin Ihalan esiopetukseen liikuntasuunnitelma, jossa otettiin huomioon vuonna 2016 uudistetut liikuntasuositukset, sekä motoristen perustaitojen kehittyminen.
Kehittämismenetelmiä olivat aikaisemman tiedon käyttö, dialoginen keskustelu, informatiivinen kysely, henkilökohtainen kehittämispäiväkirja, kirjallisuuskatsaus, sekä kokeileva toiminta. Prosessin alussa keräsin tietoa esiopetusikäisen lapsen kehityksestä, motorisista perustaidoista, sekä Ihalan esiopetuksen tarpeista ja toiveista kehittämistyön suhteen dialogisen keskustelun, aikaisemman tiedon käytön ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Kokeileva toiminta toteutettiin Ihalan esiopetuksen 2-ryhmässä syksyllä 2017. Toiminnassa kokeiltiin ja arvioitiin materiaalipankin sisältöä. Prosessin lopussa esittelin tuotoksen, ja teetin informatiivisen kyselyn Ihalan esiopetuksen kasvatushenkilökunnalle, jonka perusteella viimeistelin tuotoksen valmiiksi.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Ihalan esiopetuksen liikuntasuunnitelma ja suunnitelman toteuttamista tukeva materiaalipankki. Materiaalipankki koostuu perusmotorisista harjoitteista, liikuntapasseista, aamujumpista ja liikunnallisista siirtymäkorteista. Tuotoksen sisältö on toimitettu toimeksiantajalle konkreettisena kansiona, sekä sähköisenä versiona.