Keilailuvalmentajan oman osaamisen kehittäminen
Puhakka, Jaana (2017)
Puhakka, Jaana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419614
Tiivistelmä
Keilailuvalmentaja, kuten kuka tahansa valmentaja, ryhtyy valmentamaan erilaisista motiiveista.
Kun kiinnostus on herännyt ja motiivi valmentamiseen löytynyt, astuu keilailuvalmentaja
omalle polulleen, jonka varrelta hän kohtaa erilaisia oppimis- ja osaamistarpeita.
Oman osaamisen kartoittaminen ja osaamistarpeiden havainnointi on usealle vanhemman
keilailuvalmennuskoulutuksen käyneelle vierasta. Oman valmennustoiminnan tarkastelu,
arviointi, itsereflektointi ja itsetutkiskelu ovat uusia asioita. Tällä työllä pyrittiin tuomaan
oman osaamisen kehittäminen keilailuvalmentajien tietoisuuteen, herättämään valmentajien
tarvetta ja halua itsetutkiskeluun sekä tukemaan heitä omalla henkilökohtaisella valmentajanpolullaan.
Opinnäytetyö on osa Suomen Keilailuliiton valmennusjärjestelmän kehittämishanketta. Nykyinen
koulutusjärjestelmä on ajanmukainen ja antaa hyvä lähtökohdat valmentajana kehittymiselle.
Haasteena ovat vanhemman koulutuspolun käyneet valmentajat, joiden osaamisen
kehittämiseen ei ole olemassa tällä hetkellä suunnitelmaa. Tämä työ on yksi osa Suomen
Keilailuliiton kehittämishanketta valmennusosaamisen parantamiseksi.
Opinnäytetyön taustalla on kilpa- ja huippu-urheilun opintokokonaisuudessa tehty kehittämistyö,
jossa tutkittiin keilailuvalmentajan omaa valmennusosaamista valmentajaprofiilityökalun
avulla. Tässä työssä paneuduttiin tarkemmin valmentajan itsetuntemuksen vahvistamiseen,
oman osaamisen havainnoimiseen, osaamistarpeiden kartoittamiseen ja henkilökohtaisen
keilailuvalmentajanpolun rakentamiseen. Työn tavoitteena oli tuoda laatua keilailuvalmentamiseen
ja kehittää keilailuvalmentajien osaamista.
Tuotoksena syntyivät keilailuvalmentajanpolun malli ja sen tarkastelemiseen sopivia itsearviointityökaluja
osaamistarpeiden ja kehittämiskohteiden havainnoimiseen. Itsearviointilomake
on tarkoitettu jokapäiväiseen valmennukseen arvioimaan valmentajan omaa työtään
omassa toimintaympäristössään ja syvällisempi itseanalyysi analysoimaan tarkemmin valmentajan
omaa toimintaa.
Tavoitteena ollut keilailuvalmentajan oman osaamisen kehittäminen otti askeleen eteenpäin.
Aiheen tärkeys ja merkitys on huomioitu Suomen Keilailuliitossa. Tuotetut työkalut
koettiin testiryhmän palautteen mukaan tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi. Keilailuvalmentajanpolun
mallin kehittely ja kentälle saattaminen jatkuvat yhdessä Suomen Keilailuliiton koulutus-
ja valmennuspäällikön kanssa. Valmennusosaamisen kehitystyö kouluttajien kouluttamisen
ja lisenssijärjestelmän kehittämisen osalta saivat myös uutta tuulta alleen.
Kun kiinnostus on herännyt ja motiivi valmentamiseen löytynyt, astuu keilailuvalmentaja
omalle polulleen, jonka varrelta hän kohtaa erilaisia oppimis- ja osaamistarpeita.
Oman osaamisen kartoittaminen ja osaamistarpeiden havainnointi on usealle vanhemman
keilailuvalmennuskoulutuksen käyneelle vierasta. Oman valmennustoiminnan tarkastelu,
arviointi, itsereflektointi ja itsetutkiskelu ovat uusia asioita. Tällä työllä pyrittiin tuomaan
oman osaamisen kehittäminen keilailuvalmentajien tietoisuuteen, herättämään valmentajien
tarvetta ja halua itsetutkiskeluun sekä tukemaan heitä omalla henkilökohtaisella valmentajanpolullaan.
Opinnäytetyö on osa Suomen Keilailuliiton valmennusjärjestelmän kehittämishanketta. Nykyinen
koulutusjärjestelmä on ajanmukainen ja antaa hyvä lähtökohdat valmentajana kehittymiselle.
Haasteena ovat vanhemman koulutuspolun käyneet valmentajat, joiden osaamisen
kehittämiseen ei ole olemassa tällä hetkellä suunnitelmaa. Tämä työ on yksi osa Suomen
Keilailuliiton kehittämishanketta valmennusosaamisen parantamiseksi.
Opinnäytetyön taustalla on kilpa- ja huippu-urheilun opintokokonaisuudessa tehty kehittämistyö,
jossa tutkittiin keilailuvalmentajan omaa valmennusosaamista valmentajaprofiilityökalun
avulla. Tässä työssä paneuduttiin tarkemmin valmentajan itsetuntemuksen vahvistamiseen,
oman osaamisen havainnoimiseen, osaamistarpeiden kartoittamiseen ja henkilökohtaisen
keilailuvalmentajanpolun rakentamiseen. Työn tavoitteena oli tuoda laatua keilailuvalmentamiseen
ja kehittää keilailuvalmentajien osaamista.
Tuotoksena syntyivät keilailuvalmentajanpolun malli ja sen tarkastelemiseen sopivia itsearviointityökaluja
osaamistarpeiden ja kehittämiskohteiden havainnoimiseen. Itsearviointilomake
on tarkoitettu jokapäiväiseen valmennukseen arvioimaan valmentajan omaa työtään
omassa toimintaympäristössään ja syvällisempi itseanalyysi analysoimaan tarkemmin valmentajan
omaa toimintaa.
Tavoitteena ollut keilailuvalmentajan oman osaamisen kehittäminen otti askeleen eteenpäin.
Aiheen tärkeys ja merkitys on huomioitu Suomen Keilailuliitossa. Tuotetut työkalut
koettiin testiryhmän palautteen mukaan tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi. Keilailuvalmentajanpolun
mallin kehittely ja kentälle saattaminen jatkuvat yhdessä Suomen Keilailuliiton koulutus-
ja valmennuspäällikön kanssa. Valmennusosaamisen kehitystyö kouluttajien kouluttamisen
ja lisenssijärjestelmän kehittämisen osalta saivat myös uutta tuulta alleen.