Myynnin seurannan kehittäminen elämyspalveluyritykselle : Case: Portaali
Kanervisto, Rasmus (2017)
Kanervisto, Rasmus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419472
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin virtuaalielämyksiä Tampereella tarjoavan Portaalin tarpeesta kehittää heidän myynnin seurantaa, sekä opinnäytetyöntekijän kiinnostuksesta myynnin kehittämiseen raportoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Portaalin liiketoimintaa myyntien seurannan avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella myynnin seurantatyökalu, jonka avulla Portaali pystyy seuraamaan selkeämmin heidän myynnin edistymistä tuotekohtaisesti, sekä kehittämään uusia palveluita ja tuotteita myyntiin. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka kysymykset olivat standardoituja. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa nuorten aikuisten vapaa-ajanvietosta ja rahan käytöstä vapaalla ollessaan. Työ rajattiin nuorille ja keski-ikäisille aikuisille, koska ne ovat Portaalin pääkohderyhmiä.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Microsoft Excel-pohjainen myynnin seurantatyökalu, josta näkyy päivä-, viikko-, ja kuukausikohtaiset myynnit palveluittain taulukko- sekä diagrammi muodossa. Kaikille Portaalin palveluille ja tuotteille tehtiin omat sarakkeet luotuun myynnin seurantatyökaluun. Tutkimustuloksista saatujen tietojen avulla pystyttiin kehittämään nykyisiä ja luomaan uusia palveluita ja tuotteita Portaalille.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin paljon hyvää tietoa myynnin seurannan tärkeydestä. Portaali otti pinnäytetyössä kehitetyn myynnin seurantatyökalun käyttöön ja lisäsi virtuaalielämysten rinnalle virvokkeita ja makeisia tutkimustulosta pohjalta. Saatuja tutkimustuloksia, tai vastaavanlaisen uuden tutkimuksen tutkimustuloksia, voidaan jatkossa hyödyntää esimerkiksi portaalin asiakasprofiilin luomiseen, jonka avulla voidaan kehittää markkinointia, palvelun laatua, sekä Portaalin viihtyvyyttä. Tämän kaltaisia tutkimuksia tullaan tekemään myös jatkossa myynnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Microsoft Excel-pohjainen myynnin seurantatyökalu, josta näkyy päivä-, viikko-, ja kuukausikohtaiset myynnit palveluittain taulukko- sekä diagrammi muodossa. Kaikille Portaalin palveluille ja tuotteille tehtiin omat sarakkeet luotuun myynnin seurantatyökaluun. Tutkimustuloksista saatujen tietojen avulla pystyttiin kehittämään nykyisiä ja luomaan uusia palveluita ja tuotteita Portaalille.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin paljon hyvää tietoa myynnin seurannan tärkeydestä. Portaali otti pinnäytetyössä kehitetyn myynnin seurantatyökalun käyttöön ja lisäsi virtuaalielämysten rinnalle virvokkeita ja makeisia tutkimustulosta pohjalta. Saatuja tutkimustuloksia, tai vastaavanlaisen uuden tutkimuksen tutkimustuloksia, voidaan jatkossa hyödyntää esimerkiksi portaalin asiakasprofiilin luomiseen, jonka avulla voidaan kehittää markkinointia, palvelun laatua, sekä Portaalin viihtyvyyttä. Tämän kaltaisia tutkimuksia tullaan tekemään myös jatkossa myynnin kehittämiseksi.