Lasten kokemuksia ja näkemyksiä Silta-tapaamisista
Wirén, Jonna; Salpamäki, Sanna; Laurila, Marika (2010)
Wirén, Jonna
Salpamäki, Sanna
Laurila, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
lastensuojeluAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108558
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Silta-projektissa mukana olleiden lasten näkemyksiä ja kokemuksia Silta-tapaamisista. Opinnäytetyömme on työ-elämälähtöinen, ja sen toimeksiantajana toimi Pelastakaa Lapset ry. Tutkimuksen kohdejoukkona oli Pelastakaa Lapset ry:n keskustoiminnan alaisten lastenkotien kaksitoista Silta-projektissa mukana ollutta lasta. Lasten palaute Silta-tapaamisista kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka postitettiin lastenkoteihin. Kahdestatoista toimitetusta kyselylomakkeesta saimme kahdeksan takaisin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuoltoa ja tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuus johdattelee tutkimusaineistoon, ja tutkimusosiossa avaamme tutkimuksemme kulkua ja esittelemme kyselylomakkeen avulla saadut lasten palautteet.
Työssämme on sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä kyselylomakkeessamme oli sekä määrällistä aineistoa että laadullista aineistoa tuottavia kysymyksiä. Määrällinen aineisto on myös avattu sanallisesti, ja laadullisen aineiston analyysissa on käytetty teemoittelua.
Lasten palautteet olivat monipuolisia ja puhuttelevia. Kyselymme perusteella ei voida tulla yhtenäiseen johtopäätökseen siitä, olivatko Silta-tapaamiset kaikille lapsille hyvä kokemus, vaan keräämämme aineisto puhuu sen puolesta, että jokaiselle lapselle Silta-tapaamiset ovat olleet erilainen ja yksilöllinen kokemus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun sijaishuoltoa ja tutkimuksen kannalta keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuus johdattelee tutkimusaineistoon, ja tutkimusosiossa avaamme tutkimuksemme kulkua ja esittelemme kyselylomakkeen avulla saadut lasten palautteet.
Työssämme on sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä, sillä kyselylomakkeessamme oli sekä määrällistä aineistoa että laadullista aineistoa tuottavia kysymyksiä. Määrällinen aineisto on myös avattu sanallisesti, ja laadullisen aineiston analyysissa on käytetty teemoittelua.
Lasten palautteet olivat monipuolisia ja puhuttelevia. Kyselymme perusteella ei voida tulla yhtenäiseen johtopäätökseen siitä, olivatko Silta-tapaamiset kaikille lapsille hyvä kokemus, vaan keräämämme aineisto puhuu sen puolesta, että jokaiselle lapselle Silta-tapaamiset ovat olleet erilainen ja yksilöllinen kokemus.