Mentoroinnin toimintamalli finanssialan yrityksessä
Hytönen, Minna (2017)
Hytönen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä mentoroinnin menetelmiin ja selvittää kohdeyrityksen Mentor-konseptin nykytila. Tutkimus tehtiin toimeksiantona finanssialan yrityksen myynnin liiketoimintayksikölle. Yrityksessä on käytössä selkeä ja tarkkaan dokumentoitu mentorointiohjelma, joka on maanlaajuinen ja sitä on toteutettu vuodesta 2014 alkaen parimentorointina Yritys käyttää myynnin liiketoimintayksikön mentoroinnista nimitystä Mentor-konsepti ja se on ollut käytössä kaksi vuotta. Yrityksen mentorointiohjelma ja Mentor-konsepti eroavat toisistaan, koska Mentor-konsepti perustuu ryhmämentorointiin sekä perehdytysmentorointiin. Tavoitteena oli löytää ideoita mentoroinnin kehittämiseen Mentor-konseptissa.
Tutkimustapana oli laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin yhteensä yhdeksää mentoroinnissa mukana olevaa henkilöä. Haastatteluiden avulla pyrittiin keräämään työntekijöiden kokemuksia nykyisestä mentoroinnin tilasta ja sen kehittämisen mahdollisuuksista. Tietoperusta koostuu mentoroinnin menetelmän esittelystä, sekä SECI-tiedonsiirto-mallista mentoroinnin työvälineenä, sisältäen vuorovaikutuksen mentorointisuhteessa.
Mentorointiohjelman tavoitteena yhtiössä on osaamisen kehittäminen sisäisiä voimavaroja hyödyntäen. Mentorointia käytetään Mentor-konseptissa uuden tiedon oppimisen tukemiseen ja rohkeuden lisäämiseen sekä auttamisen kulttuurin levittämiseen. Haastatteluissa nousi esiin muutamia haasteita nykyisessä Mentor-konseptissa. Sille kaivattiin muun muassa enemmän systemaattisuutta ja tilaa kasvaa laajemmaksi. Puutteista huolimatta haastateltavat kokivat Mentor-konseptin saavuttaneen tason, jonka voidaan sanoa tukevan osaamisen kehittymistä mentoroinnin avulla nykytilanteessa.
Nykytilan kehittämisideoina nousivat pintaan systemaattisen mentoroinnin prosessisuunnitelman luominen myynnin liiketoimintayksikön Mentor-konseptille. Prosessisuunnitelma, jossa huomioidaan aktoreiden henkilökohtaiset kehittymistarpeet, sekä hiljaisen tiedon jakamisen integroiminen SECI-mallin mukaisesti yrityksen kulttuuriin. Haastatteluissa korostui avun annon kulttuuri ja mentoroinnin yhteys ystävyyden kaltaisen ihmissuhteen kokemukseen, jossa painottuu asiantuntijuus, ohjaus, kuuntelemien, valmennus sekä läsnäolo.
Tutkimustapana oli laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin yhteensä yhdeksää mentoroinnissa mukana olevaa henkilöä. Haastatteluiden avulla pyrittiin keräämään työntekijöiden kokemuksia nykyisestä mentoroinnin tilasta ja sen kehittämisen mahdollisuuksista. Tietoperusta koostuu mentoroinnin menetelmän esittelystä, sekä SECI-tiedonsiirto-mallista mentoroinnin työvälineenä, sisältäen vuorovaikutuksen mentorointisuhteessa.
Mentorointiohjelman tavoitteena yhtiössä on osaamisen kehittäminen sisäisiä voimavaroja hyödyntäen. Mentorointia käytetään Mentor-konseptissa uuden tiedon oppimisen tukemiseen ja rohkeuden lisäämiseen sekä auttamisen kulttuurin levittämiseen. Haastatteluissa nousi esiin muutamia haasteita nykyisessä Mentor-konseptissa. Sille kaivattiin muun muassa enemmän systemaattisuutta ja tilaa kasvaa laajemmaksi. Puutteista huolimatta haastateltavat kokivat Mentor-konseptin saavuttaneen tason, jonka voidaan sanoa tukevan osaamisen kehittymistä mentoroinnin avulla nykytilanteessa.
Nykytilan kehittämisideoina nousivat pintaan systemaattisen mentoroinnin prosessisuunnitelman luominen myynnin liiketoimintayksikön Mentor-konseptille. Prosessisuunnitelma, jossa huomioidaan aktoreiden henkilökohtaiset kehittymistarpeet, sekä hiljaisen tiedon jakamisen integroiminen SECI-mallin mukaisesti yrityksen kulttuuriin. Haastatteluissa korostui avun annon kulttuuri ja mentoroinnin yhteys ystävyyden kaltaisen ihmissuhteen kokemukseen, jossa painottuu asiantuntijuus, ohjaus, kuuntelemien, valmennus sekä läsnäolo.