Kirjastoautopalvelun merkitys alakouluille ja päiväkodeille Rovaniemellä
Oikarainen, Helmi (2017)
Oikarainen, Helmi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419620
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte tehtiin toimeksiantona Rovaniemen kaupunginkirjastolle. Tutkimusongelmana oli selvittää kirjastoautopalvelun merkitystä alakouluille ja päiväkodeille Rovaniemellä. Tutkimuksen alakysymyksinä haluttiin tietää paljonko palvelua käytetään, mitä käyttäjät toivovat palvelulta ja onko siinä heidän mielestään kehitettävää, sekä miksi ei-käyttäjät eivät käytä palvelua.
Tutkimusotteena työssä käytettiin monimenetelmäistä tutkimusotetta, joka valittiin, koska kvantitatiivista aineistoa haluttiin syventää kvalitatiivisella aineistolla. Tutkimusmenetelmät olivat kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Verkkokyselynä toteutettu kyselytutkimus lähetettiin Webropol-ohjelmalla kaikille Rovaniemen lastentarhanopettajille ja luokanopettajille (n=312), ja kyselyn tuloksia täydennettiin teemahaastatteluilla yhdelle luokanopettajalle ja yhdelle lastentarhanopettajalle. Verkkokyselyyn saatiin 83 vastausta. Alhaisen vastausprosentin (26,6%) vuoksi tutkimuksen tuloksia voidaan pitää tilastollisesti suuntaa antavina.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjastoautopalvelulla on Rovaniemen kouluille ja päiväkodeille merkitystä, ja palvelulta toivottiin erityisesti jatkuvuutta. Vastaajista neljä viidestä käytti kirjastoautoa sen jokaisella vierailukerralla kolmen viikon välein. Koulut käyttivät kirjastoautoa hieman aktiivisemmin kuin päiväkodit.
Kirjastoauton kokoelmaan oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta uutuuskirjoja, satukirjoja ja muuta aineistoa toivottiin lisää. Erityisen tyytyväisiä oltiin palvelun olemassaoloon sekä henkilökunnan ystävällisyyteen ja ammattitaitoisuuteen. Kirjavinkkausta toivottiin sekä erikseen luokkiin tuotavaksi että henkilökohtaisena vinkkauksena kirjastoautossa vierailtaessa.
Kirjastoautopalvelun suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousivat aikatauluongelmat. Auton käyttäjät toivoivat kirjastoautolta sekä pidempää vierailuaikaa että tiheämpiä käyntikertoja. Aikatauluongelmat tai kirjastoauton pysäkin puuttuminen olivat myös yleisin syy kirjastoauton käyttämättömyydelle.
Tutkimusotteena työssä käytettiin monimenetelmäistä tutkimusotetta, joka valittiin, koska kvantitatiivista aineistoa haluttiin syventää kvalitatiivisella aineistolla. Tutkimusmenetelmät olivat kvantitatiivinen kyselytutkimus ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Verkkokyselynä toteutettu kyselytutkimus lähetettiin Webropol-ohjelmalla kaikille Rovaniemen lastentarhanopettajille ja luokanopettajille (n=312), ja kyselyn tuloksia täydennettiin teemahaastatteluilla yhdelle luokanopettajalle ja yhdelle lastentarhanopettajalle. Verkkokyselyyn saatiin 83 vastausta. Alhaisen vastausprosentin (26,6%) vuoksi tutkimuksen tuloksia voidaan pitää tilastollisesti suuntaa antavina.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjastoautopalvelulla on Rovaniemen kouluille ja päiväkodeille merkitystä, ja palvelulta toivottiin erityisesti jatkuvuutta. Vastaajista neljä viidestä käytti kirjastoautoa sen jokaisella vierailukerralla kolmen viikon välein. Koulut käyttivät kirjastoautoa hieman aktiivisemmin kuin päiväkodit.
Kirjastoauton kokoelmaan oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta uutuuskirjoja, satukirjoja ja muuta aineistoa toivottiin lisää. Erityisen tyytyväisiä oltiin palvelun olemassaoloon sekä henkilökunnan ystävällisyyteen ja ammattitaitoisuuteen. Kirjavinkkausta toivottiin sekä erikseen luokkiin tuotavaksi että henkilökohtaisena vinkkauksena kirjastoautossa vierailtaessa.
Kirjastoautopalvelun suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousivat aikatauluongelmat. Auton käyttäjät toivoivat kirjastoautolta sekä pidempää vierailuaikaa että tiheämpiä käyntikertoja. Aikatauluongelmat tai kirjastoauton pysäkin puuttuminen olivat myös yleisin syy kirjastoauton käyttämättömyydelle.