Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutuminen Kultavuoren päiväkodin vuorohoidossa
Haavisto, Elina (2017)
Haavisto, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin varhaiskasvatuksen tavoitteet toteutuvat vuoropäivähoidossa ja miten niiden toteutumista pystytään kehittämään sekä mitä kaikkea tulee lasten kannalta ottaa huomioon vuoropäivähoitoa suunnitellessa. Yhteistyökumppanina tässä opinnäytetyössä toimi Kultavuoren vuoropäiväkoti Seinäjoelta.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti varhaiskasvatusta Suomessa, varhaiskasvatuksen tavoitteita vuoropäivähoidon näkökulmasta sekä itse vuoropäivähoitoa. Vuoropäivähoidon osiossa kerrotaan, mitä vuoropäivähoito on ja millaisia haasteita se pitää sisällään. Lisäksi käydään läpi työntekijän rooli vuoropäivähoidossa. Lopuksi paneudutaan kiintymyssuhteen, lapsen unen tarpeen ja päivärytmin merkityksen kautta vuoropäivähoidon lapseen kohdistuviin vaikutuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä puolistrukturoituja että avoimia kysymyksiä. Yhteenä kysymyksiä oli 16. Kyselylomake oli melko laaja, mikä vaikutti kyselyn vastaajien määrään. Lähetin kyselylomakkeet sähköisenä Webropol-kyselynä kaikille Kultavuoren vuoropäiväkodin päiväkodinopettajille ja lastenhoitajille eli yhteensä 31 henkilölle. Vastauksia sain takaisin 7 ja vastausprosentti oli 22,5.
Opinnäytetyön tuloksiksi saatiin, että varhaiskasvatuksen tavoitteet toteutuvat pääasiassa hyvin Kultavuoren päiväkodin vuoropäivähoitoryhmässä. Tuloksissa painottui se, että vuoropäivähoitoa koskee samat tavoitteet kuin tavallistakin päivähoitoa ja niiden mukaan toimitaan. Osa vastaajista koki haasteellisena sen, että vuoropäivähoitoryhmässä on aika-ajoin lapsia muista päivähoitopaikoista, mikä vaikeuttaa lapsiin ja perheisiin tutustumista
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti varhaiskasvatusta Suomessa, varhaiskasvatuksen tavoitteita vuoropäivähoidon näkökulmasta sekä itse vuoropäivähoitoa. Vuoropäivähoidon osiossa kerrotaan, mitä vuoropäivähoito on ja millaisia haasteita se pitää sisällään. Lisäksi käydään läpi työntekijän rooli vuoropäivähoidossa. Lopuksi paneudutaan kiintymyssuhteen, lapsen unen tarpeen ja päivärytmin merkityksen kautta vuoropäivähoidon lapseen kohdistuviin vaikutuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä puolistrukturoituja että avoimia kysymyksiä. Yhteenä kysymyksiä oli 16. Kyselylomake oli melko laaja, mikä vaikutti kyselyn vastaajien määrään. Lähetin kyselylomakkeet sähköisenä Webropol-kyselynä kaikille Kultavuoren vuoropäiväkodin päiväkodinopettajille ja lastenhoitajille eli yhteensä 31 henkilölle. Vastauksia sain takaisin 7 ja vastausprosentti oli 22,5.
Opinnäytetyön tuloksiksi saatiin, että varhaiskasvatuksen tavoitteet toteutuvat pääasiassa hyvin Kultavuoren päiväkodin vuoropäivähoitoryhmässä. Tuloksissa painottui se, että vuoropäivähoitoa koskee samat tavoitteet kuin tavallistakin päivähoitoa ja niiden mukaan toimitaan. Osa vastaajista koki haasteellisena sen, että vuoropäivähoitoryhmässä on aika-ajoin lapsia muista päivähoitopaikoista, mikä vaikeuttaa lapsiin ja perheisiin tutustumista