Ommelaineet ja niiden käyttö instrumentoivan sairaanhoitajan näkökulmasta : video-oppimateriaali terveysalan opiskelijoille
Mäkinen, Iida; Nikkilä, Anniina (2017)
Mäkinen, Iida
Nikkilä, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video-oppimateriaali ommelaineista ja niiden käytöstä instrumentoivan sairaanhoitajan näkökulmasta Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyö oli tuotokseen painottuva, ja se koostui raportista ja videona toteutetusta tuotoksesta. Video-oppimateriaali on suunnattu opiskelijoille, joiden opetussuunnitelma sisältää perioperatiivisen hoitotyön opintoja. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveysalan opiskelijoiden tietämystä ommelaineista ja niiden käytöstä instrumentoivan sairaanhoitajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, millaisia ommelaineita on olemassa ja miten instrumentoivan sairaanhoitajan työnkuvaan ommelaineet kuuluvat. Lisäksi tehtävänä oli selvittää, millainen on laadukas video-oppimateriaali.
Ommelaineet on rajattu käsittelemään opinnäytetyössä ommellanka-neulayhdistelmää. Ihanteellinen ommelaine tukee kudosta ja on mahdollisimman kudosystävällinen. Ommelaineelta vaaditaan erilaisia rakenteellisia ominaisuuksia riippuen siitä, mitä kudosta on ommeltu. Tämän lisäksi ommelaineelta haluttu kudoskäyttäytyminen vaikuttaa ommelaineen valintaan. Kohdekudos määrää langan paksuuden ja neulan koon, jotta ompelu olisi mahdollisimman kudosystävällistä.
Video-oppimateriaalissa kuvattiin instrumentoivan sairaanhoitajan työnkuva ommelaineisiin liittyen. Työnkuvaan kuului ommelaineiden valmistelu steriilille pöydälle ja kirurgin avustaminen kudoksen ompelussa. Lisäksi kuvattiin ommelaineiden tarkistuslaskenta, jonka instrumentoiva sairaanhoitaja suoritti yhdessä valvovan sairaanhoitajan kanssa. Videolla esiteltiin ommelainekuori ja ompeluun tarvittavat välineet. Video-oppimateriaali tukee hyvin teoriaopintoja ja itsenäistä opiskelua. Teknisesti oikeanlainen työote on helppo havainnollistaa videolla. Tämän vuoksi tuotokseksi valittiin video-oppimateriaali.
Oikealla ommelainevalinnalla voidaan ehkäistä mahdollisten haavainfektioiden syntyminen. Jatkossa tulee selvittää, kuinka ommelaineiden valinnalla voidaan ehkäistä haavainfektioiden ja muiden leikkauskomplikaatioiden syntyminen. Ommellanka-neulayhdistelmän lisäksi on olemassa muita haavansulkumateriaaleja, joita voidaan jatkossa tutkia enemmän. Laadukas video-oppimateriaali yhdistää teoriatiedon ja käytännön taidot. Opiskelija voi hyödyntää videota ajasta ja paikasta riippumatta.
Ommelaineet on rajattu käsittelemään opinnäytetyössä ommellanka-neulayhdistelmää. Ihanteellinen ommelaine tukee kudosta ja on mahdollisimman kudosystävällinen. Ommelaineelta vaaditaan erilaisia rakenteellisia ominaisuuksia riippuen siitä, mitä kudosta on ommeltu. Tämän lisäksi ommelaineelta haluttu kudoskäyttäytyminen vaikuttaa ommelaineen valintaan. Kohdekudos määrää langan paksuuden ja neulan koon, jotta ompelu olisi mahdollisimman kudosystävällistä.
Video-oppimateriaalissa kuvattiin instrumentoivan sairaanhoitajan työnkuva ommelaineisiin liittyen. Työnkuvaan kuului ommelaineiden valmistelu steriilille pöydälle ja kirurgin avustaminen kudoksen ompelussa. Lisäksi kuvattiin ommelaineiden tarkistuslaskenta, jonka instrumentoiva sairaanhoitaja suoritti yhdessä valvovan sairaanhoitajan kanssa. Videolla esiteltiin ommelainekuori ja ompeluun tarvittavat välineet. Video-oppimateriaali tukee hyvin teoriaopintoja ja itsenäistä opiskelua. Teknisesti oikeanlainen työote on helppo havainnollistaa videolla. Tämän vuoksi tuotokseksi valittiin video-oppimateriaali.
Oikealla ommelainevalinnalla voidaan ehkäistä mahdollisten haavainfektioiden syntyminen. Jatkossa tulee selvittää, kuinka ommelaineiden valinnalla voidaan ehkäistä haavainfektioiden ja muiden leikkauskomplikaatioiden syntyminen. Ommellanka-neulayhdistelmän lisäksi on olemassa muita haavansulkumateriaaleja, joita voidaan jatkossa tutkia enemmän. Laadukas video-oppimateriaali yhdistää teoriatiedon ja käytännön taidot. Opiskelija voi hyödyntää videota ajasta ja paikasta riippumatta.