Asiakaslähtöiseen osaamiseen yhteydessä olevat ja siihen vaikuttavat tekijät Suomessa : opiskelijoiden itsearviointi
Hiltunen, Susa; Kaasalainen, Nina; Keskinen, Satu; Kouvalainen, Jaana (2010)
Hiltunen, Susa
Kaasalainen, Nina
Keskinen, Satu
Kouvalainen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068076
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia kahden Suomen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä ja koulutuksen tukea asiakaslähtöiseen kehittymiseen. Opinnäytetyön aihe liittyi suurempaan kokonaisuuteen, Suomen ja Viron yhteistyössä toteuttamaan Asiakaslähtöinen osaaminen –projektiin. Projekti on osa isompaa hanketta Patient-/Client -centredness in Adult Intensive Care, Elderly care and Health Care Education. Aiemmin toteutetussa opinnäytetyössä aineisto oli kerätty Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta. Tähän opinnäytetyöhön kerättiin aineisto Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijoilta ja yhdistettiin Keski-pohjanmaan opiskelijoilta kerätyn aineiston kanssa. Tavoitteenamme oli kerätä tietoa opiskelijoiden asiakaslähtöisyydestä, jotta jatkossa tätä tietoa voitaisiin hyödyntää koulutuksen kehittämisessä asiakaslähtöisyyden osalta.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin vuoden 2009 aikana valmistuvilta hoitotyön opiskelijoilta kahdesta Suomen ammattikorkeakoulusta; Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta ja Metropolia ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 195 opiskelijaa. Lomakkeen avulla opiskelijat arvioivat asiakas-lähtöistä osaamistaan ja koulutuksen antamaa tukea, teoria-opetuksen ja käytännön harjoitte-lun kautta. Aineisto analysoitiin SPSS tilasto -ohjelmalla, sekä induktiivisella päättelyllä.
Pääsääntöisesti opiskelijat kokivat itsensä asiakaslähtöisiksi. Teoriaopetuksen ja käytännön harjoittelun koettiin tukevan pääsääntöisesti hyvin opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin jatkossa hyödyntää Suomessa suuntaa antavina hoitotyön ammattikorkeakoulutuksen kehittämisessä asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin vuoden 2009 aikana valmistuvilta hoitotyön opiskelijoilta kahdesta Suomen ammattikorkeakoulusta; Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta ja Metropolia ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 195 opiskelijaa. Lomakkeen avulla opiskelijat arvioivat asiakas-lähtöistä osaamistaan ja koulutuksen antamaa tukea, teoria-opetuksen ja käytännön harjoitte-lun kautta. Aineisto analysoitiin SPSS tilasto -ohjelmalla, sekä induktiivisella päättelyllä.
Pääsääntöisesti opiskelijat kokivat itsensä asiakaslähtöisiksi. Teoriaopetuksen ja käytännön harjoittelun koettiin tukevan pääsääntöisesti hyvin opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin jatkossa hyödyntää Suomessa suuntaa antavina hoitotyön ammattikorkeakoulutuksen kehittämisessä asiakaslähtöisempään suuntaan.