Markkinointi-iltamat : tutkimus suomalaisten pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä
Kurru, Emmi (2017)
Kurru, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419761
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jonka tavoitteena oli tehdä selvitys TuloksenTuplausToimiston Markkinointi-iltamat kiertueelle osallistuneiden yritysten digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä. Opinnäytetyö suunniteltiin käytettäväksi teoreettisena viitekehyksenä markkinoinnin kouluttamisessa sekä liiketoiminnan suunnittelussa.
Määrällisenä tutkimuksena toteutettu opinnäytetyö tiivisti Markkinointi-iltamiin osallistuneiden suomalaisten pk-yritysten panostuksen digitaaliseen markkinointiin ja osoitti heikoimmat kohdat, joita yrityksissä ei vielä oltu huomattu hyödyntää. Työkaluna käytettiin kyselyn lisäksi opinnäytetyön tekijän itsenäisesti toteuttamaa otantatutkimusta, jossa tarkastellaan Markkinointi-Iltamiin osallistuneiden yritysten nettisivuilta löytyviä markkinoinnin kanavia ja keinoja.
Tulosten osalta oli selvää, että yritykset tiesivät kilpailun toimialallaan olevan kovaa ja myönsivät huomanneensa kilpailijoiden panostuksen markkinointiin. Markkinoiden tuomasta paineesta huolimatta verkon potentiaali jää toteutumatta, johtuen haluttomuudesta investoida resursseja, kuten rahaa ja aikaa. Toisaalta kuitenkin panostus sosiaaliseen mediaan on jo saavuttanut laajempaa suosiota. Suurin osa yrityksissä ei ollut digitaalista markkinointia ulkoistanut, muttei myöskään kouluttanut itseään aktiivisesti sen osaajaksi.
Tutkimuksen johtopäätökset kertovat tarinaa digitaalisen markkinoinnin arvostuksen puutteesta. Kouluttautumista, tai digitaalisen markkinoinnin toteuttamista, ei selkeästi pidetä prioriteettina. Tämän opinnäytetyön tarkoitus onkin auttaa TuloksenTuplausToimistoa antamalla työkaluja siihen, että yrittäjät tulevaisuudessa ymmärtäisivät tuon käyttämättä jääneen potentiaalin arvon.
Määrällisenä tutkimuksena toteutettu opinnäytetyö tiivisti Markkinointi-iltamiin osallistuneiden suomalaisten pk-yritysten panostuksen digitaaliseen markkinointiin ja osoitti heikoimmat kohdat, joita yrityksissä ei vielä oltu huomattu hyödyntää. Työkaluna käytettiin kyselyn lisäksi opinnäytetyön tekijän itsenäisesti toteuttamaa otantatutkimusta, jossa tarkastellaan Markkinointi-Iltamiin osallistuneiden yritysten nettisivuilta löytyviä markkinoinnin kanavia ja keinoja.
Tulosten osalta oli selvää, että yritykset tiesivät kilpailun toimialallaan olevan kovaa ja myönsivät huomanneensa kilpailijoiden panostuksen markkinointiin. Markkinoiden tuomasta paineesta huolimatta verkon potentiaali jää toteutumatta, johtuen haluttomuudesta investoida resursseja, kuten rahaa ja aikaa. Toisaalta kuitenkin panostus sosiaaliseen mediaan on jo saavuttanut laajempaa suosiota. Suurin osa yrityksissä ei ollut digitaalista markkinointia ulkoistanut, muttei myöskään kouluttanut itseään aktiivisesti sen osaajaksi.
Tutkimuksen johtopäätökset kertovat tarinaa digitaalisen markkinoinnin arvostuksen puutteesta. Kouluttautumista, tai digitaalisen markkinoinnin toteuttamista, ei selkeästi pidetä prioriteettina. Tämän opinnäytetyön tarkoitus onkin auttaa TuloksenTuplausToimistoa antamalla työkaluja siihen, että yrittäjät tulevaisuudessa ymmärtäisivät tuon käyttämättä jääneen potentiaalin arvon.