Palveluyrityksen kannattavuuteen vaikuttaminen hinnoittelun avulla
Hellsten, Erika; Sormunen, Julia (2017)
Hellsten, Erika
Sormunen, Julia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519880
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tmi X:lle, hierontapalveluita tarjoavalle yritykselle. Yrityksen palveluiden hinnoittelu ei ole aiemmin perustunut hinnoittelun teoriaan tai mihinkään erityiseen hinnoittelustrategiaan tai -tekniikkaan. Vuonna 2016 yrityksen tulos jäi negatiiviseksi, joten opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten hinnoittelulla voidaan vaikuttaa kannattavuuteen. Tavoitteena oli tarjota yrittäjälle tietoa hinnoittelusta ja mallintaa hinnoittelun vaikutusta kannattavuuteen. Opinnäytetyössä muodostettiin hinnoitteluprosessin avulla uudet hinnat ja verrattiin niitä Tmi X:n nykyisiin hintoihin käyttäen katetuottoanalyysiä. Hinnoittelun taustatietojen keräämisen apuna käytettiin haastattelua, benchmarkingia sekä SWOT-analyysiä. Hinnoittelun teoria haettiin sekä kotimaisesta että ulkomaisesta kirjallisuudesta.
Opinnäytetyössä havaittiin, että hinnoittelulla voi vaikuttaa kannattavuuteen. Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin yrittäjälle hinnat, jotka kattavat vähintään kustannukset ja ovat samalla kilpailukykyiset. Hinnoittelussa huomioitiin myös yrittäjän asiakkaiden mielipide sopivasta hintatasosta. Opinnäytetyössä laadittiin uusi korkeampi hinnasto kotikäynneille perustuen arvohinnoittelu menetelmään. Verrattaessa uusia ja vanhoja hintoja huomattiin, että uudet hinnat olivat kannattavammat. Opinnäytetyössä laadittiin Excel-tiedosto, jonka avulla yrittäjä voi tarkastella myyntimäärän ja hinnan vaikutusta kannattavuuteen. Excel-tiedostossa voidaan myös laskea tarvittava palveluiden myyntimäärä, jotta yrittäjä pääsee tavoitetulokseensa.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, että yrityksen kannattavuuteen vaikuttaa hintojen lisäksi myös kustannusten määrä. Yrityksen hintoja ei voida nostaa vain kustannusten suhteessa, koska palvelun kysyntä vähenee, jos ei oteta huomioon asiakkaiden näkökulmaa. Hinnoittelu ei perustu nykyään vain kustannuksiin ja katteeseen, vaan markkinoihin ja asiakkaiden ymmärtämiseen. Hinnoittelun haasteena onkin muodostaa hinta, joka on kilpailukykyinen markkinoilla, asiakkaiden mielestä oikea sekä yritykselle kannattava.
Opinnäytetyössä havaittiin, että hinnoittelulla voi vaikuttaa kannattavuuteen. Opinnäytetyön lopputuotoksena saatiin yrittäjälle hinnat, jotka kattavat vähintään kustannukset ja ovat samalla kilpailukykyiset. Hinnoittelussa huomioitiin myös yrittäjän asiakkaiden mielipide sopivasta hintatasosta. Opinnäytetyössä laadittiin uusi korkeampi hinnasto kotikäynneille perustuen arvohinnoittelu menetelmään. Verrattaessa uusia ja vanhoja hintoja huomattiin, että uudet hinnat olivat kannattavammat. Opinnäytetyössä laadittiin Excel-tiedosto, jonka avulla yrittäjä voi tarkastella myyntimäärän ja hinnan vaikutusta kannattavuuteen. Excel-tiedostossa voidaan myös laskea tarvittava palveluiden myyntimäärä, jotta yrittäjä pääsee tavoitetulokseensa.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, että yrityksen kannattavuuteen vaikuttaa hintojen lisäksi myös kustannusten määrä. Yrityksen hintoja ei voida nostaa vain kustannusten suhteessa, koska palvelun kysyntä vähenee, jos ei oteta huomioon asiakkaiden näkökulmaa. Hinnoittelu ei perustu nykyään vain kustannuksiin ja katteeseen, vaan markkinoihin ja asiakkaiden ymmärtämiseen. Hinnoittelun haasteena onkin muodostaa hinta, joka on kilpailukykyinen markkinoilla, asiakkaiden mielestä oikea sekä yritykselle kannattava.