Musiikkiprojekti päiväkotiin : Verkostoyhteistyön avulla lisää musiikkia päiväkodin arkeen
Iso-Koivisto , Katja (2017)
Iso-Koivisto , Katja
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619973
Tiivistelmä
Tämän projektiopinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspal-velut ja projektin toteutus tapahtui Hakalahden päiväkodissa. Projektin yhteistyökumppanina oli Kok-kolan Rokkikoulu. Projektiin osallistuivat päiväkodin 5-vuotiaat suomenkieliset lapset. Projektin tarkoituksena oli tehdä verkostoyhteistyötä, lisätä musiikin käyttöä päiväkodin arjessa, edistää yhteistyötahojen yhteistyön jatkumista sekä kehittää opinnäytetyöntekijän ohjaus- ja suunnittelutaitoja. Projektin tavoitteena oli toteuttaa Hakalahden päiväkodissa musiikkitapahtuma yhteistyössä Rokkikoulun kanssa.
Projektin suunnittelu alkoi keväällä 2016 ja käytännön toteutus tapahtui alkuvuodesta 2017. Lapsille ohjattiin musiikillisia interventioita, joissa harjoiteltiin muun muassa yhteinen laulu. Interventioiden päätteeksi järjestettiin musiikkitapahtuma, johon saapui Kokkolan Rokkikoulu esiintymään sekä esittelemään toimintaansa ja musiikkiharrastusta. Lapset osallistuivat esittämällä yhdessä opetellun laulun, leikkien, liikkuen ja laulaen mukana.
Palautetta kerättiin lapsilta ja päiväkotiryhmän aikuisilta suullisesti ja kirjallisesti. Palautteesta kävi ilmi, että projekti inspiroi päiväkodin henkilökuntaa käyttämään musiikkia enemmän päiväkodin arjessa. Onnistunut musiikkitapahtuma innosti yhteistyötahoja jatkamaan yhteistyötä myös tulevaisuudessa.
Projektin suunnittelu alkoi keväällä 2016 ja käytännön toteutus tapahtui alkuvuodesta 2017. Lapsille ohjattiin musiikillisia interventioita, joissa harjoiteltiin muun muassa yhteinen laulu. Interventioiden päätteeksi järjestettiin musiikkitapahtuma, johon saapui Kokkolan Rokkikoulu esiintymään sekä esittelemään toimintaansa ja musiikkiharrastusta. Lapset osallistuivat esittämällä yhdessä opetellun laulun, leikkien, liikkuen ja laulaen mukana.
Palautetta kerättiin lapsilta ja päiväkotiryhmän aikuisilta suullisesti ja kirjallisesti. Palautteesta kävi ilmi, että projekti inspiroi päiväkodin henkilökuntaa käyttämään musiikkia enemmän päiväkodin arjessa. Onnistunut musiikkitapahtuma innosti yhteistyötahoja jatkamaan yhteistyötä myös tulevaisuudessa.