Etälääkäripalvelun kehittäminen kotihoidossa
Pystynen, Anne (2017)
Pystynen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519934
Tiivistelmä
Etäterveydenhuollon alle kuuluvalla videoneuvottelutekniikalla toteutettu etälääkärin vastaanotto vanhustenhoidossa on monin paikoin vasta kokeiluasteella. Sen käytöstä on kuitenkin Suomessa saatu hoidon laadun kannalta osin positiivisia tuloksia, sekä taloudellisia säästöjä. Tulevan Sote-uudistuksen tavoitteena on saada aikaan suuria julkisen talouden säästöjä, jolloin kustannustehokkaita ratkaisuja haetaan myös telelääketieteen avulla, kuten esimerkiksi vanhustenhoidossa toteutettavat etälääkärin vastaanotot.
Tampereen kaupungin Lielahden kotihoidon palvelualueella aloitettiin etälääkäripalvelupilotti tammikuussa 2017. Pilottiprojekti toteutetaan VideoVisit Oy:n toimittamalla etävastaanottoon kehitetyllä ohjelmistoratkaisulla. Lielahden kotihoidon lääkäri- ja etälääkäripalvelun tuottajana on yksityinen lääkäripalvelu Doctagon Oy. Pilotti-projektin tavoitteena oli, että joka neljäs kotihoidon lääkärikäynti korvataan lääkärin etävastaanotolla ja että lääkäripalvelun saatavuus ja palvelun tuottamisen tehokkuus paranevat.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Lielahden kotihoidon etälääkäripalvelukokeilun laadullista toimivuutta. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin asiakkaille ja sairaanhoitajille suunnatulla vaihtoehtokysymyksistä koostuvalla kyselytutkimuksella. Lisäksi sairaanhoitajat vastasivat kolmeen avoimeen kysymykseen. Kyselytutkimuksessa oli kaksi etälääkärikokeilussa alusta asti mukana ollutta sairaanhoitajaa. Lisäksi tutkimuksessa mukana oli viisi kotihoidon asiakasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulokset osoittavat puutteita etälääkäripalvelun järjestämisessä. Teknisten välineiden tulisi olla nykyistä paremmin soveltuvia palvelun toteuttamiseen. Teknisen tuen saatavuuden pilotin aikana sairaanhoitajat kokivat hyväksi. Sairaanhoitajat kokivat, että koulutusta olisi lisättävä ennen etälääkärivastaanoton aloittamista. Asiakkaiden kokemukset etälääkäripalvelusta ovat kyselytutkimusten vastausten perusteella pääosin positiiviset.
Tutkijan johtopäätös on, että järjestämällä etälääkärivastaanottoon nykyistä paremmin soveltuvat päätelaitteet ja järjestämällä riittävästi johdon ja hoitohenkilökunnan koulutusta voidaan pääosa kotihoidon perinteisistä lääkärin vastaanotoista korvata etälääkärivastaanotolla.
Tampereen kaupungin Lielahden kotihoidon palvelualueella aloitettiin etälääkäripalvelupilotti tammikuussa 2017. Pilottiprojekti toteutetaan VideoVisit Oy:n toimittamalla etävastaanottoon kehitetyllä ohjelmistoratkaisulla. Lielahden kotihoidon lääkäri- ja etälääkäripalvelun tuottajana on yksityinen lääkäripalvelu Doctagon Oy. Pilotti-projektin tavoitteena oli, että joka neljäs kotihoidon lääkärikäynti korvataan lääkärin etävastaanotolla ja että lääkäripalvelun saatavuus ja palvelun tuottamisen tehokkuus paranevat.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Lielahden kotihoidon etälääkäripalvelukokeilun laadullista toimivuutta. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin asiakkaille ja sairaanhoitajille suunnatulla vaihtoehtokysymyksistä koostuvalla kyselytutkimuksella. Lisäksi sairaanhoitajat vastasivat kolmeen avoimeen kysymykseen. Kyselytutkimuksessa oli kaksi etälääkärikokeilussa alusta asti mukana ollutta sairaanhoitajaa. Lisäksi tutkimuksessa mukana oli viisi kotihoidon asiakasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulokset osoittavat puutteita etälääkäripalvelun järjestämisessä. Teknisten välineiden tulisi olla nykyistä paremmin soveltuvia palvelun toteuttamiseen. Teknisen tuen saatavuuden pilotin aikana sairaanhoitajat kokivat hyväksi. Sairaanhoitajat kokivat, että koulutusta olisi lisättävä ennen etälääkärivastaanoton aloittamista. Asiakkaiden kokemukset etälääkäripalvelusta ovat kyselytutkimusten vastausten perusteella pääosin positiiviset.
Tutkijan johtopäätös on, että järjestämällä etälääkärivastaanottoon nykyistä paremmin soveltuvat päätelaitteet ja järjestämällä riittävästi johdon ja hoitohenkilökunnan koulutusta voidaan pääosa kotihoidon perinteisistä lääkärin vastaanotoista korvata etälääkärivastaanotolla.