Nuorten osa-aikaisten vaatemyyjien perehdytys ja strategian tuntemus
Udd, Susanne (2017)
Udd, Susanne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519965
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nuorten osa-aikaisten myyjien perehdytysviestinnän nykytila ja yrityksen strategian tuntemus. Tämä opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Suomessa toimivalle vaatealan yritykselle Cubukselle, joka on yksi Pohjoismaiden johtavista muotiketjuista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Valviston perehdytyskaaresta. Tutkimuksessa peilataan myös perehdytyksen sekä strategiaviestinnän teoriaan.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin syksyllä 2017 tekemällä toimeksiantajayrityksen työntekijöille Webropol-kysely. Kyselyssä kartoitettiin perehdytysviestinnän nykytilaa, perehdytysviestinnän tyytyväisyyttä sekä strategian tuntemusta. Kysely lähetettiin kokonaisuudessa 48 myymälän työntekijälle (pois lukien esimiehet), eli yhteensä noin 312 henkilölle. Vastauksia saatiin 54 kpl, noin 17 %. Kyselytuloksia analysoitiin Exceliä apuna käyttäen.
Tutkimustuloksia analysoimalla tultiin siihen tulokseen, että perehdytysviestinnän nykytila on Valviston perehdytyskaaren mukainen. Nuoret osa-aikaiset työntekijät ovat saatujen tulosten mukaan tyytyväisiä organisaation perehdytysviestintään. He tuntevat myös yrityksen strategian ja osaavat myös hyödyntää sitä työssään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu Valviston perehdytyskaaresta. Tutkimuksessa peilataan myös perehdytyksen sekä strategiaviestinnän teoriaan.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin syksyllä 2017 tekemällä toimeksiantajayrityksen työntekijöille Webropol-kysely. Kyselyssä kartoitettiin perehdytysviestinnän nykytilaa, perehdytysviestinnän tyytyväisyyttä sekä strategian tuntemusta. Kysely lähetettiin kokonaisuudessa 48 myymälän työntekijälle (pois lukien esimiehet), eli yhteensä noin 312 henkilölle. Vastauksia saatiin 54 kpl, noin 17 %. Kyselytuloksia analysoitiin Exceliä apuna käyttäen.
Tutkimustuloksia analysoimalla tultiin siihen tulokseen, että perehdytysviestinnän nykytila on Valviston perehdytyskaaren mukainen. Nuoret osa-aikaiset työntekijät ovat saatujen tulosten mukaan tyytyväisiä organisaation perehdytysviestintään. He tuntevat myös yrityksen strategian ja osaavat myös hyödyntää sitä työssään.