Självutvärdering på röntgenavdelningen : En del av vår kvalitetshandbok
Molnå, Carina (2017)
Molnå, Carina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on päivittää nykyinen laatukäsikirja ja saada parempi käsitys itsearvioinnista ja sen menetelmistä. Laatukäsikirja on oltava kaikissa röntgenosastoissa ja sen on kerrottava nykyisestä tilanteesta työpaikalla. Itsearviointi on osa tätä laatutyötä, että voisimme antaa potilaille turvallisen ja hyvän hoidon.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Miksi laatukirjan täytyy päivittää? Mikä on itsearviointi? Kuinka tehdään itsearviointi pienellä/keskisuurella työpaikalla? sekä Kuinka päästä alkuun itsearvioinnissa? Laatukäsikirja perustuu lakeihin ja määräyksiin joka ohjaa röntgentoimintaa ja osa tätä käsikirjaa koskee itsearviointia työpaikalla. Teoreettisessa taustassa kerron enemmän röntgensäteilystä, lakeista, asetuksista ja itsearvioinnista. Menetelmää jota käytetiin oli laadullinen haastattelu ja sisällön analyysi.
Tuloksessa todettiin että itsearviointi on olennainen osa laadunhallintaa ja itsearvioinnin johdosta henkilökunta ajattelee nyt eri tavalla kun he ottavat kuvia ja kiinnittävät enemmän huomiota kuvan laatuun. Laatukäsikirja on hyvä tapa dokumentoida organisaation ja osaston laatupolitiikkaa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Miksi laatukirjan täytyy päivittää? Mikä on itsearviointi? Kuinka tehdään itsearviointi pienellä/keskisuurella työpaikalla? sekä Kuinka päästä alkuun itsearvioinnissa? Laatukäsikirja perustuu lakeihin ja määräyksiin joka ohjaa röntgentoimintaa ja osa tätä käsikirjaa koskee itsearviointia työpaikalla. Teoreettisessa taustassa kerron enemmän röntgensäteilystä, lakeista, asetuksista ja itsearvioinnista. Menetelmää jota käytetiin oli laadullinen haastattelu ja sisällön analyysi.
Tuloksessa todettiin että itsearviointi on olennainen osa laadunhallintaa ja itsearvioinnin johdosta henkilökunta ajattelee nyt eri tavalla kun he ottavat kuvia ja kiinnittävät enemmän huomiota kuvan laatuun. Laatukäsikirja on hyvä tapa dokumentoida organisaation ja osaston laatupolitiikkaa.