"En bra ledare gör en bra medarbetare" : en kvalitativ studie om värdebaserat ledarskap på Vasa centralsjukhus psykiatriska enhet
Widdas, Ann (2017)
Widdas, Ann
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519894
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kertoo arvoperustetusta johtamisesta Vaasan keskussairaalan psykiatrisella osastolla. Tutkimuksen tarkoitus on ottaa selvää mitä Vaasan keskussairaalan (Vks) arvot johtajuudessa merkitsee johtajalle ja kuinka johtaja tuo ne näkyviin, sekä kuinka työntekijöiden kokemukset siitä kuinka johtajat tuovat arvoperustetun johtajuuden esille.
Tutkimuksen taustaosiossa esitellään teorioita eri arvoista, kuten asiakaslähtöisyys, ihmisarvon kunnioitus, vastuu ja oikeudenmukaisuus, sekä johtajuus, arvoperusteinen johtajuus ja teoreettiset lähtökohdat. Tutkimus on kvalitatiivisen haastattelun kautta tutkinut johtajien ja kohderyhmähaastattelujen avulla työntekijöiden mielipiteitä koskien arvoperusteista johtajuutta ja miten johtajat tuovat sen näkyviin. Haastattelut on tulkittu sisältöanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulos näyttää, että johtajat olivat sitä mieltä, että arvokas kohtaaminen, avoin kommunikaatio, johtajien velvoitteet sekä organisaation osallistuminen ovat arvoperustetun johtajuuden tärkeimmät osat. Työntekijöiden mielestä informatiivinen kommunikaatio, odotukset johtajaan sekä organisaation resursseille olivat ne tärkeimmät osat jotka johtajan pitää tuoda näkyviin, jotta voisi saavuttaa toimivan arvoperusteisen johtajuuden. Sekä johtajat ja työntekijät olivat samaa mieltä siitä, että kommunikaation kautta tuodaan esiin arvoperustettu johtajuus. Vastuuta oli johtajien mielestä tärkeää osoittaa ja delegoida. Johtajat voisivat kohtelussaan näyttää kunnioitusta ja oikeudenmukaisuutta työntekijöitä vastaan. Työntekijät ja johtajat olivat sitä mieltä, että arvojen kautta voi parantaa arvoperusteista johtajuutta.
Tutkimuksen taustaosiossa esitellään teorioita eri arvoista, kuten asiakaslähtöisyys, ihmisarvon kunnioitus, vastuu ja oikeudenmukaisuus, sekä johtajuus, arvoperusteinen johtajuus ja teoreettiset lähtökohdat. Tutkimus on kvalitatiivisen haastattelun kautta tutkinut johtajien ja kohderyhmähaastattelujen avulla työntekijöiden mielipiteitä koskien arvoperusteista johtajuutta ja miten johtajat tuovat sen näkyviin. Haastattelut on tulkittu sisältöanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulos näyttää, että johtajat olivat sitä mieltä, että arvokas kohtaaminen, avoin kommunikaatio, johtajien velvoitteet sekä organisaation osallistuminen ovat arvoperustetun johtajuuden tärkeimmät osat. Työntekijöiden mielestä informatiivinen kommunikaatio, odotukset johtajaan sekä organisaation resursseille olivat ne tärkeimmät osat jotka johtajan pitää tuoda näkyviin, jotta voisi saavuttaa toimivan arvoperusteisen johtajuuden. Sekä johtajat ja työntekijät olivat samaa mieltä siitä, että kommunikaation kautta tuodaan esiin arvoperustettu johtajuus. Vastuuta oli johtajien mielestä tärkeää osoittaa ja delegoida. Johtajat voisivat kohtelussaan näyttää kunnioitusta ja oikeudenmukaisuutta työntekijöitä vastaan. Työntekijät ja johtajat olivat sitä mieltä, että arvojen kautta voi parantaa arvoperusteista johtajuutta.