Taitaja-toiminnan hyödyntäminen kokki- ja tarjoilijalajeissa
Auramo, Tuija (2017)
Auramo, Tuija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kokki- ja tarjoilijaopiskelijoiden opettajat ja työpaikkaohjaajat hyödyntävät työssään Taitaja-toimintaa.
Työn tarkoituksena oli myös löytää uusia ideoita Taitaja-toiminnan kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi 24 opettajaa ja 10 työpaikkaohjaajaa. Lisäksi teemahaastateltiin neljää Taitaja-toiminnassa mukana olevaa henkilöä.
Teoriataustassa tarkastellaan huippuosaamisen pedagogiikkaa, ammatillisen opettajan huippuosaamista ja asiantuntijaksi kehittymistä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös ammatillisen koulutuksen uudistumista ja sen vaikutuksia opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamisvaatimuksiin.
Tutkimus osoitti, että Taitaja-toiminnalla on suuri vaikutus opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehitykseen ja motivaatioon. Heitä motivoi ammatillinen kehittyminen, kilpailijan menestyminen ja verkostoituminen. Taitaja-toimintaa hyödynnetään opetuksessa, valmennuksessa ja verkostojen luomisessa sekä yritystoiminnan kehittämisessä. Taitaja-toiminta voisi olla instanssi, joka tarkastelee opetuksen, työelämän ja kilpailujen ajantasaisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää kokki- ja tarjoilijaopiskelijoiden opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa vastaamaan reformin tuomiin muutoksiin sekä ammatillisten opettajien ja työpaikkaohjaajien täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Työn tarkoituksena oli myös löytää uusia ideoita Taitaja-toiminnan kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi 24 opettajaa ja 10 työpaikkaohjaajaa. Lisäksi teemahaastateltiin neljää Taitaja-toiminnassa mukana olevaa henkilöä.
Teoriataustassa tarkastellaan huippuosaamisen pedagogiikkaa, ammatillisen opettajan huippuosaamista ja asiantuntijaksi kehittymistä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös ammatillisen koulutuksen uudistumista ja sen vaikutuksia opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamisvaatimuksiin.
Tutkimus osoitti, että Taitaja-toiminnalla on suuri vaikutus opettajien ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehitykseen ja motivaatioon. Heitä motivoi ammatillinen kehittyminen, kilpailijan menestyminen ja verkostoituminen. Taitaja-toimintaa hyödynnetään opetuksessa, valmennuksessa ja verkostojen luomisessa sekä yritystoiminnan kehittämisessä. Taitaja-toiminta voisi olla instanssi, joka tarkastelee opetuksen, työelämän ja kilpailujen ajantasaisuutta.
Tuloksia voidaan hyödyntää kokki- ja tarjoilijaopiskelijoiden opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa vastaamaan reformin tuomiin muutoksiin sekä ammatillisten opettajien ja työpaikkaohjaajien täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä.